Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Най-големите губещи от митата на САЩ са американските технологични компании

Анализи

Най-големите губещи от митата на САЩ са американските технологични компании

Най-големите губещи от митата на САЩ са американските технологични компании - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Последствията от въвеждането на митата, които бяха представени от президента на САЩ Доналд Тръмп, косвено ще засегнат почти всички граждани по света, включително и самите американци. По оценки на анализатори годишните разходи на домакинствата в САЩ ще се увеличат между 3100 и 4500 евро, а някои дори смятат, че реалното увеличение ще бъде около 160 евро на човек.

Въпреки това, един от най-големите губещи, когато става дума за последиците от въвеждането на митата, са американските технологични компании. Веригите за доставки на повечето от тях са дълбоко свързани с азиатските страни, защото частите за устройствата им се произвеждат там, пише "Файненшъл Таймс". Китай е изправен пред 34-процентни мита (в допълнение към 20-процентните мита, които бяха наложени по-рано от Тръмп. Тайван е изправен пред 32-процентни мита, но полупроводниците засега са освободени от мита, защото са критични за световната икономика. Виетнам и Индия, важни производствени центрове за Apple, са изправени пред реципрочни мита от 46% и 26%. Освен това всяка година милиони iPhone устройства излазита от завода на китайския производител Foxconn.

Поради всичко това стойността на акциите на Apple падна със 7%, Amazon с 6% и индексът Nasdaq с повече от 5%, тъй като те разчитат на Manuduc, за да произвеждат чипове. След изявата на Тръмп за въвеждането на митата стойността на акциите на американските търговци на дребно Walmart падна със 7%, а на Target с 5%.

Много модни марки, след митата, наложени от САЩ на Китай през първия мандат на Тръмп, решиха да преместят бизнеса си във Виетнам, но новото, много голямо мито от 46% върху стоки от тази страна ще повлияе значително на бизнеса им. Акциите на "Adidas AG" и "Puma SE" поевтиняха с цели 11% на фондовата борса във Франкфурт, което е продължение на тенденцията, наблюдавана при "Nike" на борсата в Ню Йорк (-5%).

Производители на маратонки като Adidas, Puma и Nike увеличиха зависимостта си от фабрики във Виетнам и Индонезия. Днес почти половината от всички маратонки Nike и 39 на сто от маратонките Adidas се произвеждат във Виетнам, според регулаторните документи. Виетнам е най-големият доставчик на обувки и за двете компании, а производството на обувки в тази страна генерира повече от 20 милиарда долара общи годишни приходи.

Страната също е една от най-бързо развиващите се икономики в Азия, нейният брутен вътрешен продукт е нараснал със 7,1% миналата година, надминавайки прогнозите на правителството. Анализатори изчисляват, че Adidas и Puma вероятно ще трябва да повишат цените си с около 5% в световен мащаб, за да запазят настоящите нива на рентабилност, съобщава "Блумбърг".

Shenzhou International Group Holdings, китайски производител на облекло, който произвежда продукти за американски марки (включително Nike), отбеляза спад на акциите си с цели 18% в Хонконг в четвъртък, най-много от повече от три години. По-рано Nike заяви, че очаква рязък спад на брутния марж през това тримесечие, до голяма степен поради митата на САЩ върху продукти от Китай и Мексико.

Очаква се тарифите на президента Доналд Тръмп значително да повишат цените на новите превозни средства и косвено да повлияят на ръста на цената на употребяваните автомобили. "USA Today" пише, че заради това много американци са решили да си купят кола "в последния момент", преди цената да се повиши. Данните от приложението за закупуване на автомобили CoPilot разкриват, че предлагането е „значително намалено“ от 23 март, особено за превозни средства, произведени в чужбина. Например, налични са около 20% по-малко автомобили Volkswagen и Chevrolet Blazers, които се произвеждат в Мексико.

Миналата година САЩ са внесли около 8 милиона коли на стойност около 217 милиарда евро. Икономическата група Anderson изчислява, че тарифите само за части от Канада и Мексико могат да увеличат разходите с приблизително между 3600 и 9000 евро, в зависимост от превозното средство. Цената на вноса на автомобили от други части на света вероятно ще бъде още по-висока.

Анкети