Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. От любителска платформа до цяла индустрия: Как YouTube се превърна в гигант в областта на развлеченията

Анализи

От любителска платформа до цяла индустрия: Как YouTube се превърна в гигант в областта на развлеченията

В САЩ телевизорът вече е основният екран за гледане на платформата

От любителска платформа до цяла индустрия: Как YouTube се превърна в гигант в областта на развлеченията - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay/АРХИВ

Вторият най-посещаван уебсайт в света след Google, YouTube се превърна в гигант в областта на развлеченията.

В САЩ телевизорът вече е основният екран за гледане на YouTube - изпреварвайки дори и мобилните устройства. „За все повече хора гледането на телевизия означава гледане на YouTube“, каза директорът на YouTube Нийл Мохан. Това е голямата промяна за създателите му, но и за рекламодателите.

YouTube вече не е любителската платформа, както бе в началото на съществуването си, с познатия си слоган – „Излъчвай сам“. Днес създателите са истински предприемачи, които изграждат студия и произвеждат ултрапрофесионално съдържание. „От заснемането на миниатюрни видеоклипове от настолен компютър, видеооператорите преминаха към изграждането на студия и продуцирането на токшоута и филми“, каза още Нийл Мохан. Мащабът на явлението е безпрецедентен: през ноември миналата година ютюбърът Алън Чикин Чоу откри студио с площ 930 кв. м в Холивуд. Бившият журналист от Vox и ютюбър Джони Харис (6,4 млн. абонати) направи още една стъпка напред, като откри истинска прес агенция за журналистите в YouTube, каза журналистът Харолд Гранд. Заедно с Из Харис двамата инвестират по 100 000 долара месечно, за да подкрепят и произвеждат създателите на съдържание. „Можем да бъдем своеобразен център за журналисти, които се чувстват притеснени от YouTube и от идеята да изградят бизнес в него. Присъединявайки се към нас, те могат да се концентрират върху създаването, докато ние управляваме всичко останало: партньорства, възнаграждения, правно покритие“, обяснява той.

С превръщането на YouTube в телевизионна медия приходите от реклама се увеличават. През 2024 г. платформата генерира 35 млрд. долара от реклама, изпреварвайки Disney+ и Amazon Prime Video и доближавайки се до Netflix. Телевизията „Lean back“, където зрителите са по-завладени, повишава цените на рекламата. Тя улавя повече премиум реклама, с по-ангажирани зрители. Резултатът е повече приходи за създателите“, посочва Саймън Оуенс.

Това изобилие обаче има своята цена: потребителите са затрупани от рекламен поток, освен ако не могат да си позволят YouTube Premium. В телевизията е трудно да се активират блокери за реклами. „YouTube е цинична платформа. Тя максимизира задържането и се опитва да ни пробута възможно най-много реклами“, казва от своя страна Жан Масиет в предаване на France Inter по повод 20-годишнината на канала. Трябва да се каже, че YouTube е все по-съществено направление в бизнеса на Google, тъй като основните му подразделения за търсене и реклама са изправени пред заплахи от антитръстови съдебни дела. „Alphabet“, компанията майка на Google, се нуждае от пари. Тя драстично увеличи разходите си до 38,3 млрд. долара, тъй като се конкурира с Microsoft и Amazon за изграждане на изчислителни центрове и разработване на чипове в подкрепа на амбициите си за изкуствен интелект“, се казва в анализ на Financial Times.

ИИ прави машината още по-бърза. YouTube въвежда ново поколение инструменти, за да стимулира растежа си, като например Dream Screen и Dream Track, които могат да генерират изображения и видео фонове и саундтраци за късометражни филми.

„ИИ трябва да бъде в услуга на човешкото творчество. Те са инструменти в ръцете на творците. Никога не са предназначени да ги заменят. Това е етиката,“ смята директорът на  YouTube Нийл Мохан. Но тази автоматизация е повод за безпокойство. Няма никаква защита и в дългосрочен план блокчейн фермата с ИИ може да стане по-печеливша от твореца от плът и кръв, като го понижи до простата роля на мениджър и статистик... Дали това скоро ще бъде краят на творците?

Етикети: YouTube (7)
Анкети