Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Пазарът за рециклиране на автомобилни батерии се подготвя за бъдещ бум

Анализи

Пазарът за рециклиране на автомобилни батерии се подготвя за бъдещ бум

Пазарът за рециклиране на автомобилни батерии се подготвя за бъдещ бум - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

След приетите разпоредби за спиране на производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене се очаква да има бум на производството на електромобили. Новите возила се задвижват от батерии, но според експерти ще е необходимо те да се рециклират в противен случай ще се стигне до недостиг на литий. Редица изследователи се опитват да разработят механизми за този процес.

29-годишната изследователката Анна Вандербруген все още усъвършенства метода си, но вече е получила награда от Европейския институт за иновации и технологии (EIT) за усилията си.

В момента тя работи по възстановяване на графит от стари литиево-йонни батерии. Въпреки че графитът представлява до една четвърт от теглото на батериите, според Вандербрюген никой все още не е измислил жизнеспособен план за рециклирането му.

Тъй като Европа преминава от превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, към електрифицирани автомобили, рециклирането на графит, както и на други елементи в батериите, постепенно се превръща в основен акцент. Още повече, че континентът се стреми да се освободи от зависимостта си от страни като Китай за суровини.

„Досега производителите на акумулатори не се интересуваха от рециклиран графит, защото „можеха да го получат на ниска цена в Китай“, каза Вандербрюген пред АФП.

Нейният метод, разработен в Изследователския институт „Хелмхолц“ във Фрайберг, Германия, включва извличане на графит от „черна маса“ - прах, който съдържа още кобалт, никел, литий и манган.

„Поставяте черната маса във вода и добавяте някои химикали и въздушни мехурчета, като в джакузи“, казва Вандербрюген, която е от Франция. „Графитът се прикрепя към мехурчетата, докато металите са хидрофилни и затова остават във водата.“

Вандербрюген работи и като консултант за предприятия, които проучват възможностите, които рециклирането на батерии за електрически автомобили може да донесе в бъдеще.

Нарастващи разходи

Нарастващите разходи и недостигът на суровини доведоха до нарастване на интереса към тази област.

Според Филип Барбу, професор по химия в университета PSL в Париж, цената на лития се е увеличила с 13% през последните пет години. Досега литият не е бил рециклиран в големи мащаби, „защото не е било рентабилно“, казва той.

Но това изглежда ще се промени, тъй като според Международната агенция по енергетика (МАЕ) до 2030 г. по света ще се движат 350 млн. електрически автомобила, в сравнение с 16,5 млн. през 2021 г.

„След 10 години ще се произвеждат толкова много батерии, че литият задължително ще трябва да се рециклира, иначе няма да има достатъчно“, каза Барбу.

Според експертите, интервюирани от АФП, на теория вече съществува технология за рециклиране на почти всички материали, от които се състоят литиево-йонните батерии.

Германската група Aurubis, един от най-големите доставчици на цветни метали в Европа, твърди, че е в състояние да рециклира поне 95% от металите, които съставляват „черната маса“, в пилотен завод, който е създала в Хамбург.

Френската минна група Eramet, белгийската Umicore и германският производител на автомобили Mercedes също са стартирали подобни начинания.

По-голямата част от тези проекти все още са в пилотен стадий.

„Огромен растящ пазар“

„Това е огромен растящ пазар и ние искаме да играем роля в него“, казва Кен Нагаяма, ръководител на бизнес развитието за материали за батерии в Aurubis, който в момента работи по процес на рециклиране на графит.

Той смята, че през втората половина на десетилетието ще има „достатъчно пазарно предлагане за разработване на завод за рециклиране на батерии в промишлен мащаб“.

Тъй като батериите обикновено издържат седем или осем години, все още няма „достатъчно батерии в края на живота“, които да захранят пазара, казва Серж Пелисие, директор на изследователската дейност в университета „Гюстав Айфел“ в Лион.

Освен това има много различни модели автомобилни батерии, което затруднява създаването на стандартизирана система за рециклиране, каквато съществува за мобилните телефони и лаптопите.

Според Алекс Кейнс от неправителствената организация „Транспорт и околна среда“ пазарът за рециклиране на автомобилни батерии вероятно няма да достигне пълния си потенциал преди „началото на 2030 г.“

Шведското и норвежкото съвместно предприятие Northvolt-Hydro, пионер в тази област, има за цел да рециклира еквивалента на 500 000 батерии до 2030 г. Според оценки на консултантски фирми това би представлявало около половината от батериите, които вероятно ще бъдат на разположение за рециклиране до този момент.

Европейският съюз иска до 2031 г. новите батерии да съдържат 16% рециклиран кобалт и 6% рециклиран литий и никел. Той също така се стреми до 2031 г. поне 70% от старите батерии да бъдат рециклирани.

„Ако възстановяват нови компоненти като графит, те ще могат да изпълнят тези изисквания“, казва Вандербруген.

Анкети