Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Преход от валутен борд към еврозона на източноевропейските икономики

Анализи

Преход от валутен борд към еврозона на източноевропейските икономики

Предложеният валутен курс трябва да е посочен в конвергентния доклад на 4 юни и следва да отговаря на равновесния курс по ERM II, който за България е 1,95583, уточняват от Фискалния съвет

Преход от валутен борд към еврозона на източноевропейските икономики - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/pixabay

Само две държави от Източна Европа, присъединили се към еврозоната – Естония (2011 г.) и Литва (2015 г.), имаха правно обвързващи споразумения за валутен борд. Нито една от страните не промени валутния си курс, след като еврото послужи като валутна котва. Това се уточнява в последния анализ на Фискалния съвет.

Експертите дават пример с Естония, която фиксира кроната спрямо еврото (чрез германската марка) от 1999 г. нататък.

„Централният паритет и крайният обменен курс във валутния механизъм ERM II бяха идентични“, допълват финансистите.

В анализа си те обръщат внимание и на Литва и Латвия.

„Литва промени котвата на борда си от щатския долар към еврото през 2002 г. и запази валутния курс непроменен по време на ERM II и приемането на еврото. Дисциплината на валутния борд в Естония и Литва остава напълно запазена по време на прехода към еврото; не бяха използвани никакви механизми /девалвации или ревалвации/ за изпълнение на критерия от Маастрихт за валутен курс“.

Фискален съвет на България© Фискален съвет на България Фискален съвет на България

„Латвия имаше твърдо обвързване към еврото, но не и задължителен валутен борд. Словения, Словакия и Хърватия бяха здраво обвързани с еврото преди присъединяването си, но нито една от тях не въведе това обвързване в правно обвързваща рамка на валутния борд“.

Фискален съвет на България© Фискален съвет на България Фискален съвет на България

Правната рамка на ЕС по отношение на обменния курс при въвеждане на еврото се съдържа в Договора за функционирането на Европейския съюз. Както и в другите държави членки, съгласно чл. 140, параграф 3 от ДФЕС следва, че Съветът фиксира курса само по предложения курс на ЕК и ЕЦБ. Този предложен курс следва да е посочен в конвергентния доклад на 4 юни и следва да отговаря на равновесния курс по ERM II, който за България е 1,95583, уточняват експертите.

Фундаментът на паричната политика в България през последните 28 години винаги е стъпвал на две котви. Първата е неизменното поддържане на валутния борд, както и на курса 1.95583 лева за евро. Втората котва е, че бордът завършва с въвеждането на еврото при същия курс, поради факта, че самият борд гарантира стабилността на обменния курс между лев и евро, завършват анализа си от Фискален съвет на България.

Анкети