Анализи
Швейцарската часовникарска индустрия вижда Индия и Мексико като нов двигател за растеж

Индия и Мексико могат да се превърнат в новите двигатели на растежа за швейцарската часовникарска индустрия, която беше силно засегната от американските мита и спадащото търсене в Китай, съобщи водещата одиторска компания Deloitte.
Емблематичната швейцарска индустрия „преминава през един от най-сложните периоди в най-новата си история“, посочва консултантският гигант в 11-тото издание на проучването на Deloitte за швейцарската часовникарска индустрия, предаде АФП.
Производството на часовници – третият по големина износен сектор на богатата алпийска страна – бе разтърсено, след като САЩ, нейният най-голям пазар, наложиха 39-процентни мита върху швейцарските продукти през август.
В същото време износът към континентален Китай, другият основен пазар за швейцарските производители на часовници, продължава да спада, като търсенето е засегнато от безработицата сред младите хора и смущенията на пазара на недвижими имоти.
Според данни на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия (FH) износът за САЩ миналата година е възлизал на 4,4 милиарда швейцарски франка (5,5 милиарда долара) – ръст от 5% спрямо 2023 г.
Износът за континентален Китай е бил 2 милиарда франка – спад от 26%.
Карин Сзегеди, ръководител на отдела за потребителски стоки, лукс и мода в Deloitte Швейцария, заяви, че индустрията трябва да се възползва от възможностите в други страни, където растежът е силен.
„Навлизането в нови региони на растеж е от решаващо значение, за да се смекчат спадащите резултати на утвърдените пазари“, каза тя.
„Страни като Индия и Мексико са източник на млади, динамични потребители. Те са отворени към иновациите, което дава възможност на швейцарската часовникарска индустрия да разшири глобалното си присъствие в дългосрочен план.“
Нови пазари за часовници
Deloitte вече беше посочила Индия като пазар с висок потенциал в проучването си от 2023 г.
Оттогава Швейцария подписа споразумение за свободна търговия (ССТ) с Индия, което влезе в сила на 1 октомври и се очаква да улесни достъпа на швейцарските производители на часовници до растящата индийска средна класа.
Тазгодишното изследване отбелязва „силното вътрешно търсене, нарастващото благосъстояние и активните инвестиции в търговската инфраструктура“ в Индия.
Проучването също така обръща внимание на Мексико – страна, с която Швейцария подписа ССТ през 2021 г.
Оттогава износът на часовници за Мексико се е увеличил петкратно, като страната се е утвърдила като водещ пазар в Латинска Америка.
Според Deloitte ентусиазмът към часовниците в Мексико се подхранва от социалните мрежи, докато Индия остава най-бързо растящият голям пазар за индустрията.
Данните на FH показват, че износът на швейцарски часовници за Индия е нараснал с 25% миналата година до 274 милиона франка, докато износът за Мексико е нараснал с 16% до 337 милиона франка.
Но макар растежът в тези държави да предлага обещаващи перспективи, нарастващите продажби няма да са достатъчни, за да компенсират напълно ефекта от американските мита и спада на износа за Китай, предупреждава Deloitte.
Миналата година Мексико е било 15-ият по големина пазар за швейцарската часовникарска индустрия, а Индия – 21-вият.