Анализи
Старт на преговорите: ЕС и Китай започнаха обсъждането на тарифите за електрически автомобили
Ръководителите на търговските служби на ЕС и Китай проведоха "откровени и конструктивни" разговори относно плановете на Брюксел за увеличаване на митата върху китайските електрически автомобили и двете страни ще проведат допълнителни консултации, съобщиха от ЕС.
Този месец Европейският съюз предупреди, че ще наложи допълнителни мита в размер до 38% върху вноса на китайски електромобили от юли, след като проведе антисубсидийна проверка, с което рискува да провокира ожесточена търговска война, предаде АФП.
Говорител на ЕС заяви, че европейският комисар по търговията Валдис Домбровскис и китайският министър на търговията Уанг Вентао "проведоха в събота откровен и конструктивен разговор относно антисубсидийното разследване на ЕС за електрическите превозни средства с батерии, произвеждани в Китай".
"Страната от ЕС подчерта, че всеки договорен резултат от разследването трябва да бъде ефективен за справяне с вредното субсидиране", заяви говорителят Олоф Гил.
"Двете страни ще продължат да работят на всички нива през следващите седмици."
Китайското министерство на търговията написа на X, че двете страни "са се съгласили да започнат консултации" по време на разговора.
Брюксел разгневи Пекин, като започна разследването миналата година в опит да защити европейските производители пред вълната от по-евтин китайски внос.
Сега Европейската комисия предложи временно повишаване на митата върху китайските производители: 17,4 % за най-големия на пазара BYD, 20 % за Geely и 38,1 % за SAIC.
ЕС заяви, че сумата зависи от размера на държавните субсидии, които фирмите получават.
Производителите на електромобили в Китай, които са си сътрудничили с ЕС, ще бъдат обложени с мито от 21%, докато тези, които не са си сътрудничили, ще бъдат обложени с мито от 38,1%.
Това ще бъде в допълнение към сегашното вносно мито от 10 %.
Тарифите ще се прилагат временно от 4 юли, а след това окончателно от ноември.
Но при представянето на плановете си ЕС обеща да проведе дискусии с Китай, за да "проучи възможните начини за разрешаване на проблемите" около субсидиите.
Митата на ЕС, макар и високи, са по-ниски от 100-процентовата ставка, която САЩ наложиха от миналия месец на китайските електромобили.
Автомобилният сектор на Европа е перлата в нейната индустриална корона - гордее се с емблематични марки като Mercedes и Ferrari - но е изправен пред заплахи, включително преднината на Китай в преминаването към електрически автомобили.
Брюксел иска да сложи спирачки на нелоялните практики, които според него подбиват цените на европейските автомобилопроизводители, които са изправени пред крайния срок 2035 г. за постепенно прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене.