Анализи
Тъмните облаци над революцията в ChatGPT - разходите
Експлозията на генеративния изкуствен интелект завладя света, но твърде рядко се повдига един въпрос: Кой може да си го позволи?
Според отрасловата медия The Information OpenAI е загубила около 540 млн. долара миналата година, докато е разработвала ChatGPT, и твърди, че се нуждае от 100 млрд. долара, за да изпълни амбициите си, предава АФП.
„Ние ще бъдем най-капиталоемкият стартъп в историята на Силициевата долина“, заяви наскоро основателят на OpenAI Сам Алтман.
А когато Microsoft, която вложи милиарди долари в OpenAI, е запитана колко ще струва нейното приключение с изкуствен интелект, компанията отговаря с уверения, че следи за крайния си резултат.
Изграждането на нещо, което дори се доближава до мащаба на това, което предлагат OpenAI, Microsoft или Google, ще изисква огромни инвестиции в най-съвременни чипове и наемане на изследователи, носители на награди.
„Хората не осъзнават, че за да се правят значителни по обем неща с изкуствен интелект като ChatGPT, са необходими огромни количества изчислителна мощност. А обучението на тези модели може да струва десетки милиони долари“, казва Джак Голд, независим анализатор.
„Колко компании всъщност могат да си позволят да излязат и да купят 10 000 системи Nvidia H100, които струват десетки хиляди долара за бройка?“, попита Голд.
Отговорът е, че почти никой, а в технологиите, ако не можеш да изградиш инфраструктурата, я наемаш и точно това вече правят компаниите масово, като възлагат изчислителните си нужди на Microsoft, Google и AWS на Amazon.
Силно подценявани
Непредсказуемите разходи за изчисления в облак, „са силно подценяван проблем за много компании“, каза Щефан Зиг, главен продуктов директор в Software AG, която разработва софтуер за бизнеса.
Зиг сравнява разходите за облачни услуги със сметките за електричество и казва, че компаниите, които не знаят по-добре, ги очаква "голяма изненада", ако позволят на инженерите си да увеличат сметките си в лудия порив за изграждане на технологии, включително изкуствен интелект.
Характерното за Microsoft предложение за облачни услуги е Azure и някои наблюдатели смятат, че залогът на гиганта за ИИ е всъщност защита на успеха на Azure и гарантиране на бъдещето на тази дойна крава.
От години Azure е печеливш продукт на гиганта, който носи огромни печалби, но не привлича заглавията на iPhone или в социалните мрежи, които стигат директно до потребителите.
За Microsoft „златната кокошка е монетизирането на облака с Azure, защото говорим за възможност, която може да бъде 20, 30, 40 млрд. долара годишно по пътя, ако залогът за изкуствен интелект е успешен“, каза Дан Айвс от Wedbush Securities.
Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела настоява, че генеративният ИИ „се движи бързо в правилната посока“.
Дълбоко уважаван на Уолстрийт, Надела ще има шест или девет месеца гратисен период, за да покаже, че залогът му е печеливш - прогнозира Айвс.
Microsoft признава риска, но настоява, че в областта на ИИ трябва да „поведе тази вълна“, заяви финансовият директор Ейми Худ пред анализатори този месец.
„Ще таксуваме тези възможности за ИИ и след това в крайна сметка ще постигнем оперативна печалба“, каза тя.
„Изтласкан“
Натрупването на печалба в компанията, основана от Бил Гейтс, може да означава само прехвърляне на разходите за ИИ върху клиентите.
От главната улица до Fortune 500 зависимостта от изкуствения интелект ще бъде скъпа и компаниите и инвеститорите търсят алтернативи, за да намалят поне сметката.
„Обучението по ИИ, обучението по GPT ще се превърне в много важна облачна услуга занапред“, каза главният изпълнителен директор на Spectro Cloud Тенри Фу.
Неговата компания, както и много други в сектора, помага на компаниите да оптимизират облачните технологии, за да намалят разходите си.
„Но след обучението дадена компания ще може да си върне модела за реално приложение на ИИ" и се надяваме, че зависимостта от облачните гиганти ще бъде намалена“, добави той.
Регулаторните органи се надяват, че ще успеят да се справят и няма да оставят гигантите да управляват, налагайки своите условия на по-малките компании.
„Правоприлагащите органи (трябва) да гарантират, че... възможностите и отворените пространства за конкуренция... не биват смазвани от историческите оператори“, заяви председателят на FTC Лина Хан пред Си Ен Би Си.
Но може да е твърде късно, поне що се отнася до това кои компании разполагат със средства, за да осигурят основите на генеративния ИИ.
„Абсолютно вярно е, че броят на компаниите, които могат да обучават моделите до истинската граница, ще бъде малък само поради необходимите ресурси“, заяви Алтман от OpenAI пред комисия на Сената на САЩ във вторник.
„Затова смятам, че трябва да има невероятен контрол върху нас и нашите конкуренти“, добави той.