Анализи
Възможностите за работа от вкъщи са се понижили с близо 50 % за 2 години
През последните 2 години броят на предложенията за работа от вкъщи или дистанционна работа е намалял наполовина. Това става ясно от последния месечен анализ на HR компанията и кариерен сайт JobTiger. Според данните в началото на 2022 г. предложенията от този тип са били близо 6500, а в края на ноември тази година техният брой е намалял с цели 49%.
Една от основните причини за този спад е намаленото предлагане на работа в „ИТ“ сектора за този период. Броят на предложенията за работа от вкъщи или дистанционна работа, които не са в „ИТ“ сектора обаче също се понижава, отчитат експертите.
На този фон общия обем на обявите за работа през ноември е намалял с 8% спрямо предходния месец октомври. С около 3000 по-малко са предложенията за работа в страната, като техният общ брой в края на месеца е малко над 38 000. Спадът на предложенията е традиционен и следва характерната за периода сезонност, става ясно от анализа.
Въпреки наблюдавания спад на месечна база, нивото на обявите се запазва характерно за този период в годината. Традиционното сезонно поведение на предлагането на работа е запазено.
Спрямо ноември 2023 г. отчитаме ръст от 3% или около 1000 предложения повече.
В почти всички сектори през ноември се наблюдава спад на обявите за работа. Единствено изключение е сектор „ИТ“, в който за втори пореден месец отчитаме лек ръст на обявите. Броят на предложенията в този сектор е нараснал с 2% или около 50 повече спрямо октомври, като общият им брой за ноември е малко над 3100.
Както и през октомври с най-голям спад на обявите е сектор „Търговия и продажби“ (1180 предложения по-малко, 11% спад), а след него се нареждат секторите „Производство“ (600 предложения по-малко, 9% спад), „Логистика и транспорт“ (570 предложения по-малко, 12% спад) и „Хотелиерство и ресторантьорство“ (480 предложения по-малко, 9% спад).
По-малък брой на обяви за работа наблюдаваме и в секторите „Строителство“ (310 предложения по-малко, 12% спад), „Административни и обслужващи дейности“ (300 предложения по-малко, 6% спад), „Маркетинг и реклама“ (200 предложения по-малко, 16% спад), „Здравеопазване и фармация“ (130 предложения по-малко, 6% спад) и „Счетоводство, одит, финанси“ (120 предложения по-малко, 6% спад).
Дялово разпределение
Въпреки наблюдавания спад челната тройка по дял на предложенията остава същата: „Търговия и продажби“ (25%), „Производство“ (15%) и „Хотелиерство и ресторантьорство“ (13%).
След тях се нареждат секторите „Административни и обслужващи дейности“ (12%), „Логистика и транспорт“ (11%), „ИТ“ (8%), „Строителство“ (6%), „Здравеопазване и фармация“ (6%), „Счетоводство, одит, финанси“ (5%), „Маркетинг и реклама“ (3%) и „Изкуство“ (1%).
Работа от вкъщи
Броят на предложенията за работа от вкъщи и/или дистанционна работа е спаднал с 2% през ноември, като техният брой възлиза на приблизително 3300. На годишна база обявите от този тип са нараснали с близо 2% и през ноември представляват 10% от общия брой обяви за работа.
При разпределение по сектори над половината от този тип предложения е в сектор „ИТ“ (54%), следван от „Административни и обслужващи дейности“ (17%), секторите на аутсорсинг (BPO) индустрията (15%) и „Търговия и продажби“ (8%).
Според наблюденията на експертите от JobTiger през последните 2 години броят на предложенията за работа от вкъщи или дистанционна работа е намалял наполовина. В началото на 2022 г. отчетохме близо 6500 предложения от този тип, а в края на ноември техният брой е намалял с цели 49%.
Една от основните причини за този спад е намаленото предлагане на работа в “ИТ“ сектора през този период.
Въпреки че предложенията за работа от вкъщи и/или дистанционна работа запазват нивото си през последните месеци, прави впечатление, че техният брой намалява в секторите „Административни и обслужващи дейности“, „BPO“ и „Търговия и продажби“ за сметка на тези в сектор „ИТ“.
От една страна, това е възможен ефект от по-малкия брой предложения в посочените сектори за ноември. От друга страна, през 2024г. все повече от работодателите насърчават завръщане в офиса и ограничават възможността за работа от разстояние, особено за част от новопостъпващите служители.
Дали това е така ще стане ясно от наблюденията на пазара през следващите три-четири месеца.
Предлагане по градове
През номври отчитаме спад на обявите във всеки един от водещите областни градове. В София той е -8% а в останалите градове както следва: Пловдив (-7%), Варна (-11%), Бургас (-11%), Русе (-11%) и Стара Загора (-7%).
Като дялово разпределение обявите в София са 44%, а в останалите градове: Пловдив (10%), Варна (8%), Бургас (4%), Русе (3%) и Стара Загора (3%).