Автомобили
ААП: Трябва стратегия за обновяване на автомобилния парк у нас
„Ако не се случи това България ще продължи да бъде автоморгата на Европа, като след 2035 г. проблемът у нас още повече ще се задълбочи“, категоричен е Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители
България се нуждае от спешно внедряване на стратегическа програма за постигане на устойчива безопасна и конкурентна мобилност, но не получаваме подкрепа от държавата. От всички автомобили – 3,7 млн. по пътищата на страната, 70% са над 15-годишни, а автомобилите под 5 години са едва 4,6% от общия автопарк на страната. Това отчетоха пред журналисти от Асоциацията на автомобилните производители и техните представители в България.
На този фон у нас се използват предимно дизелови автомобили, които представляват почти 50% от целия автопарк, а 28,6% са колите на бензин.
По отношение на електромобилността се нареждаме в дъното на класацията в ЕС, тъй като електромобилите в страната ни наброяват едва 6882, което представлява 0,2% от общия парк.
Според ААП България е на първо място по смъртни случаи заради некачествен и вреден въздух, като едни от основните виновници за това са старите автомобили, които са отговорни за 40 % от замърсяването. Замърсяването на въздуха причинява преждевременнa смърт на между 12 000 и 15 000 българи всяка година. Въпреки тази негативна статистика у нас вносът на употребявани автомобили през последните 5 години продължва да се увеличава и то с бързи темпове.
„Този скок е 5-6 повече спрямо новите коли. Един от примерите е случилото се през изминалата година. През 2022 г. у нас са внесени едва 45 000 нови автомобила, за сметка на 220 000 употребявани“, коментира Вихрен Горанчев, член на УС на ААП.
„В момента изглежда, че държавата съзнателно стимулира вноса на автомобили втора ръка, чрез данъчната си политика и липсата на ефективен контрол за техническата изправност“, отбеляза Горанчев.
Александър Костадинов, председател на ААП е категоричен, че ако сега не се вземат мерки от държавата срещу тази тенденция и не се изготви подходяща стратегия България ще продължи да бъде автоморгата на Европа, като след забраната за продажба на коли с ДВГ от 2035 г. проблемът у нас още повече ще се задълбочи, тъй като вносът на много евтини, стари и вредни автомобили ще се увеличи драстично.
„Ние смятаме, че България не трябва да измисля топлата вода. Трябва ни комуникация фокусирана върху устойчивата мобилност. Трябва да бъдат въведени финансови стимули при покупка на електрически автомобил, както и подходяща данъчна политика“, коментира Костадинов.
За Financial Tribune той уточни, че държавата ни е единствената в ЕС без такива стимули. До момента в тази посока е направено единствено това, че в някои големи градове на страната, собствениците на електрически коли имат право да паркират безплатно.
„Според ЕК след 2030 г. не може повече да има субсидии за електромобили. А ние все още не сме направили нищо в това отношение. В Европа почти всички държави от години имат такива субсидии. Даже някои от тях в момента започват да ги намаляват“, обясни той и даде пример с Румъния, където хората получават финансова субсидия за покупка на електромобил единствено при предаване на старата си кола.
„Нашата идея е и у нас да се стимулира замяната на стари автомобили с електромобили. Т.е. връщаш стар и тогава получаваш субсидия за покупка на нов. Като предложението ни е държавата да си постави първоначална цел на закупени 10 000 автомобила, които да субсидира - това ще е някакво добро начало, за да започнем да се придвижваме напред“
„При покупка на стар автомобил ползата за държавата е нулева - при покупка на нов автомобил, обаче влизат пари в държавата под формата на данъци, които реално са двойно повече от направения разход за първоначалната субсидия“, посочи той и допълни, че в момента водят разговори с всички политически групи.
„До края на годината имаме за цел да организираме една Кръгла маса с представители на държавата, парламента, асоциации и всички заинтересовани страни, за да се стигне до създаването на такава обща стратегия“, допълни той.
„Там където има воля има и начин. В тази стратегия трябва да има стимули за закупуване на електромобили, както и данъчна политика от типа „Замърсителят плаща“, коментира още Костадинов.
От асоциацията отчитат, че такива финансови стимули за електромобилност реално са заложени и в ПВУ и подчертават, че това е още една причина спешно да се върви към внедряването на подобна стратегия.
И са категорични, че докато в България не бъдат въведени стимули за обновяване на автопарка, както автопроизводители, така и тези, които изграждат зарядни станции ще бъдат разколебани относно евентуални инвестиции у нас.
***
ААП представлява 63 световни производители с годишен обем на производство в размер на над 9 милиона превозни средства и годишен оборот в размер на трилион долара.