Автомобили
BYD взе лидерската позиция по продажби в Китай, Tesla опитва да компенсира с ефективен маркетинг
През четвъртото тримесечие на 2023 година американската компания загуби короната си на най-големия продавач на електрически превозни средства в света, като се наложи да отстъпи първото място на китайската BYD. Стартъпът измести Tesla от забавящия се и силно конкурентен китайски пазар, въпреки че първите 10 месеца на 2023 г. и двете компании увеличиха дела си там, предават световните медии.
Пазарният дял на Tesla в Китай за електромобили нарасна до 12% през първите 10 месеца на 2023 г. спрямо 10% през 2022 г., докато делът на BYD нарасна до 27% от 21% през същия период, сочат данните на Китайската асоциация на пътническите автомобили.
Има един показател обаче, по който Tesla изпреварва BYD и това е ефективността на продажбите.
Tesla са продали над 1500 електромобила средно във всеки от китайските си магазини в периода януари-октомври 2023 г. спрямо 1300 през 2022 г., показват данни на China Merchants Bank International (CMBI).
От своя страна BYD са продали под 600 автомобила на магазин през същия период от 2023 г., подобно на представянето си през 2022 г., въпреки че броят на общите продажби драстично надминава този на Tesla, имайки предвид, ниската цена на колите и големия брой местни дистрибутори, с които BYD си партнират.
„Tesla може да има по-голяма производителност на магазин, но растежът им е ограничен, особено в сравнение с BYD“, каза Бил Русо, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automobility.
Солидното представяне на Tesla в продажбите в Китай, неговият втори по големина пазар, предоставя рядка светла точка за производителя на EV, който предупреди за въздействието на високите лихвени проценти върху купувачите на автомобили на други ключови пазари като САЩ и забави плановете за изграждане на фабрика в Мексико.
Автомобилният производител, който е пионер в модела за директни продажби в световен мащаб, наблюдава своите 2800 служители по продажбите в своите 314 магазина в Китай на ежечасна база, оценявайки колко ефективни и ефикасни са те в убеждаването на потенциалните потребители да посетят магазините, да организират тестови шофиране и да правят поръчки.
Продавачите на Tesla, за които се вижда, че не са успели да бъдат достатъчно активни, биват освободени още същия ден, обяснява източник на Ройтерс, който добавя, че компанията управлява своя персонал подобно на китайския гигант за доставка на храна Meituan, който измерва времето за доставка на минута и секунда.
Компанията стимулира персонала си, като предлага основна заплата, по-висока от съперниците на EV и позволява на най-добре представилите се да печелят до 30 000 юана ($4 203,56) на месец, включително бонуси, привличайки работници от индустрии като уроци по английски език и застраховане, известни с агресивните си тактики на продажби.