Автомобили
Експерт пред Financial Tribune: Цените на употребяваните автомобили достигнаха застой
„Не се наблюдава спад в търсенето на колите с двигатели с вътрешно горене, рано е да говорим за сериозен пазар на електромобили и хибриди - те представляват едва 10% от него“, посочи зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България - Любомир Доросиев
Тенденцията с поскъпването на употребяваните автомобили спря. В момента се наблюдава застой и очакваме нормализиране на цените. Това зави в интервю за Financial Tribune зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.
Той посочи, като основни фактори за поскъпването на този сегмент автомобили пандемията от COVID-19, която е довела до липса на автомобили втора употреба и сериозно забавяне в доставките на нови коли. По думите му именно чакането за нов автомобил между 8 и 12 месеца е накарало голяма част от купувачите да се насочат към вторичния пазар. Голямото търсене е станало причина за поскъпването на колите.
Въпреки, че има застой Доросиев не очаква голям спад в цените. Това се дължи най-вече на факта, че новите коли, които се предлагат от производителие са двойно по-скъпи от преди пандемията.
„Ще дам пример с автомобили от високия клас на един германски производител. Преди три години един такъв автомобил на пазара стуваше около 120 000 лева, а сега цената му е двойна 240 000 лева. Това означава, че и на вторичния пазар те ще бъдат по-скъпи отколкото са били едно време“, обясни той.
Той изрази увереност, че цените на колите втора ръка ще останат на този етап, в който са сега. Няма да има увеличение.
Основни партньори за внос на коли у нас остават Германия и Италия. Любомир Доросиев посочи, че от първата държава се внасят по-висок клас автомобили, а от втората такива на „по-прилична цена“.
„Сега се внасят и коли от Франция. Има ниша и за внос от Швейцария. Но най-много се внасят от Италия“, обясни той.
„Има фирми, които работят с контрагенти от Швейцария, вече много години. Те намират добра цена. Все пак и Швейцария трябва да изнася. Митото не е много високо. То е такова както за клиентите в Германия, така и за клиентите в България“, отговори той на въпрос дали няма голямо оскъпяване за купувачите избрали да вземат кола именно оттам.
В големите градове у нас се купуват по-скъп клас автомобили, а в малките населени места по-нисък клас.
„В големите населени места тенденцията е хората да купуват по-висок и скъп клас автомобили. Те имат по-добри доходи и получават по-добър лизинг. Купуват по-скъпи коли, които да използват дълго време. Докато в малките населени места тенденцията за купуване на автомобили е в ниския клас и ниския ценови диапазон. Това е така защото там колата е средство за придвижване към по-големите градове, болници и пр. там е необходим автомобил, с който да може да се извърши това придвижване. Обикновено хората там са с по-ниски доходи и не пристъпват към лизингови схеми“, обясни експертът.
По повод темата с ДВГ Доросиев беше категоричен, че няма отлив на купувачи, както на бензинови автомобили, така и на дизелови такива. По думите му и двата типа двигатели са снабдени със средства, които работят против замърсяване на околната среда – катализатори и DPF филтри.
Тенденцията в Западна Европа е към хибридни и електрически автомобили
„В България още не сме дорасли за електрическите, най-вече защото няма толкова електрически станции, както е в Западна Европа“, заяви той.
Експертът посочи, че автомобилите на Tesla попадат в категория, за която човек трябва да е доста добре запознат.
„Не знам дали сте чували, че този автомобил изисква ъпдейт на агрегата на година или две, което се заплаща. Купувайки такъв автомобил може да се окаже, че на по-късен етап няма да могат да се справят с това ъпдейтване и това плащане“, обясни зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили.
„Общо взето има търсене в големите населени места към електромобили, защото има вече тук-там зарядни станции. Но като цяло това са коли с много малък пробег. Тоест това е градска кола, но трябва да имате още една за извънградски пътувания“, обясни той.
Доросиев коментира, че електромобилите са пряко свързани със зарядните станции, а у нас са малко. Той даде пример с централната част на Париж където вече има едно много голямо обезпечаване, а зареждането на тези возила се поема от общината, която е монтирала и самите съоръжения за заряд.
„У нас повечето зарядни са бързи платени станции. Те са на частни лица. Станциите черпят ток и някой трябва да го плати. Сигурен съм, че ако общината изгради такива станции и са безплатни ще скочи и интересът към еклектромобилите“, коментира още той.
Като цяло експертът отчете, че хибридите са една по-добра възможност, защото се зареждат в движение:
„Мисля, че като цяло това е по-добрият вариант, защото като се влезе със заряда в града не се замърсява и се движи в добро темпо. Този автомобил може да се движи и в извънградска среда, което е доста добре.“
Доросиев заяви, че не повече от 10 на сто от автомобилите, които се продават като употребявани са хибридни или електрически. Останалата част от пазарния дял се държи от бензинови и дизелови автомобили.