Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Автомобили
  3. Електромобилите втора ръка все още са дефицит, цените им са като на чисто нови

Автомобили

Електромобилите втора ръка все още са дефицит, цените им са като на чисто нови

Електромобилите втора ръка все още са дефицит, цените им са като на чисто нови - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Новите електрически коли все още са много скъпи, поради което покупката на употребявани електромобили звучи като добра идея. Проблемът обаче е, че някои от моделите втора ръка са толкова дефицитни на пазара, че понякога цената им е по-висока от тази на чисто нова електрическа кола.

В момента се очертава сериозен недостиг на пазара на електромобили в Европа и потенциалните купувачи вероятно ще трябва да изчакат няколко години преди предлагането да надделее над търсенето.

Малко употребявани електрически автомобили се предлагат за продажба

Електрическите коли съставляват само 2,4 процента от всички автомобили, които се предлагат за продажба чрез немската онлайн платформа Mobile.de, която привлича потенциални купувачи на превозни средства от цяла Европа.

Данните, които дават добра представа за ситуацията на пазарите на употребявани коли в много региони на света, сочат, че от средно 1,27 милиона автомобила, които се предлагат за продажба в началото на 2023 г., само 25 500 са изцяло електрически, информира ДПА, предава БТА. В тази статистика обаче не са включени машините, които са произведени преди повече от 20 години и тези, които са с пробег от поне 200 000 километра. Към тази категория обаче спадат много малко електромобили.

Ако разгледаме по-внимателно офертите, публикувани в Mobile.de ще забележим, че съществува разлика между пазара на употребявани и на нови електрически коли. Най-популярният Е-модел втора ръка в онлайн платформата е Renault Zoe. Следват Tesla от серията Model 3 и е-автомобилът на BMW - i3, който вече не се произвежда.

От друга страна, през 2022 г. най-много сред регистрираните нови електрически коли са произведените от компанията Tesla - Model Y и Model 3, както и от Fiat Chrysler Fiat 500.

Що се отнася до по-старите употребявани електрически коли, техният брой в момента е незначителен. Това се дължи предимно на факта, че преди три години се предлагаха за продажба малко нови електрически автомобили", отбелязва германският експерт в сферата на продажбата на пътни превозни средства Томас Пекрун.

Срокът от три години се приема за един от индикаторите за състоянието на пазара на употребявани пътни превозни средства, тъй като коли се предлагат за продажба, след като са били ползвани за фирмени автомобили в продължение на 36 месеца. Тогава изтича срокът на много договори за продажба на коли, купени на лизинг от компании в Германия. След това пазарната им цена се понижава сравнително рязко. Поради това корпоративните им собственици се опитват да ги сменят с нови автомобили и същевременно да си възстановят по-голяма част от парите, които са дали за тях.

Индивидуалните собственици на нови коли обикновено ги ползват по-дълго (средно между 5 и 10 години), преди да ги обявят за продажба.

Електромобилите втора ръка обаче са много по-нови. Средната „възраст“ на този вид машини, които са се предлагали през януари за продажба чрез Mobile.de, е била 25 месеца. За сравнение, употребяваните автомобили с бензинови (77 месеца) и дизелови (66 месеца) двигатели са много повече, но и средната им „възраст“ е много по-висока.

„Купувачите, които искат да имат по-голям избор, трябва да бъдат търпеливи. Повече употребявани електрически коли вероятно ще бъдат предложени на пазара през 2024 г. или през 2025 г.“, смята Пекрун. Дотогава част от електрическите автомобили, купени на лизинг през предходните години, ще бъдат пуснати за продажба на пазара, прогнозират анализатори.

Тази тенденция обаче може да се забави, тъй като почти половината електрически коли, които са продадени в Германия през последните години, са купени от физически лица, а останалите от фирми.

Друг проблем, с който може да се сблъскат желаещите да си купят е-автомобили втора ръка, са батериите им. При някои от по-старите електромобили те се изтощават много по-бързо и това налага подмяната им. Това често е много скъпо, поради което колата става почти безполезна, отбелязват експерти.

Търсенето на електрически коли втора ръка е слабо

Германската компания DAT, специализирана в анализа на пазара на автомобили, определя търсенето на електрически коли в момента като „сдържано“. По-голяма част от купувачите или изобщо не търсят електрически автомобили или търсят нови, показва проучване на DAT.

Само 14 на сто от тези, които планират да си купят кола, заявяват, че биха обмислили да дадат парите си за употребяван Е-автомобил. Два пъти повече от потенциалните купувачи са склонни да платят за електрическа кола, само ако тя е нова.

Въпреки това електромобилите, предлагани чрез онлайн платформата Mobile.de, са се продавали сравнително бързо в началото на тази година, средно за по 38 дни. За сравнение, хибридните и дизеловите автомобили намират новите си собственици, след като са предлагани за продажба в продължение на над 50 дни.

Участниците в проучването на немската консултантска компания DAT, твърдят, че при употребяваните електрически коли най-много ги притеснява състоянието на батериите, които задвижват двигателите им. За потенциалните купувачи на е-автомобил втора ръка това е толкова важно, колкото и пробега на колата, отчита агенцията.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.