Автомобили
Канада влага почти 10 млрд. долара в завод за батерии на Volkswagen
Канадският министър-председател Джъстин Трюдо обяви до 13,2 млрд. канадски долара (9,8 млрд. щатски долара) субсидии за период от 10 години за първия чуждестранен завод за акумулатори на Volkswagen, който ще бъде построен в Сейнт Томас, Онтарио.
Подкрепата за производството съвпада със стимулите на администрацията на президента на САЩ Джо Байдън, тъй като търговските партньори на Вашингтон се стремят да не изостават със субсидиите по амбициозния Закон за намаляване на инфлацията (IRA) на фона на тревогите около него.
Европейските лидери се опасяват, че базираните в ЕС компании биха могли да се преместят в САЩ заради ползите от закона - който насочва около 370 млрд. долара към субсидии за енергийния преход на САЩ, съобщи АФП.
„С този исторически проект ние не просто връщаме производството, ние връщаме силна процъфтяваща икономика за тази общност и осигуряваме национална котва за веригата за доставки на електрически превозни средства в Канада“, заяви Трюдо на пресконференция.
Той нарече финансирането „инвестиция на цяло поколение“ в нов завод, който се очаква да генерира стойност от около 200 млрд. канадски долара.
Неговият министър на промишлеността Франсоа-Филип Шампан заяви, че Отава очаква да види пълна възвръщаемост на инвестицията си в рамките на пет години.
Volkswagen, който през март обяви плановете си да построи завода в Сейнт Томас, инвестира 7 млрд. канадски долара в съоръжението с площ 370 акра - с размерите на около 200 футболни игрища - което според изявление на кабинета на Трюдо е „най-голямата инвестиция, свързана с електрически превозни средства, в канадската история“. Строителството на това, което ще бъде и най-голямото производствено съоръжение в Канада, ще започне през следващата година, а производството на батерии за до един милион електромобила годишно ще започне през 2027 г. Според изявлението се очаква заводът да създаде до 3 00 преки работни места и до 30 000 непреки работни места.
Стремеж към производство на електромобили
Volkswagen създава и серия от заводи за производство на батерии в Европа, първият от които отваря врати тази година в Швеция. През 2025 г. той ще бъде последван от друг в Залцгитер, Германия.
Със собствените си заводи за батерии компанията се стреми да намали зависимостта на веригата си за доставки от Азия. Освен това е изправена пред тежка борба с американския си конкурент Tesla за доминиране на пазара на електрически автомобили.
Под различните си марки Volkswagen планира да представи над 25 различни нови електрически модела до 2030 г. в САЩ.
Финансирането от страна на канадското правителство в размер между 8 и 13,2 млрд. канадски долара - сума, която ще зависи от нивата на производство на батерии - ще започне да се прекратява през 2030 г. и ще бъде напълно премахнато след 2032 г.
Провинция Онтарио също е обещала 500 млн. канадски долара за завода.
Канада прави голям напън в областта на батериите за електромобили, като се похвали с данъчни облекчения, изобилие на критични минерали и чиста енергия, за да привлече производителите на автомобили.
Когато беше попитан за Закона за намаляване на инфлацията, Трюдо коментира, че „канадската икономика не може да се мери с него в глобален общ мащаб“.
„Но можем да бъдем и сме били много стратегически настроени за това къде искаме да се активизираме и да се конкурираме директно, и да се уверим, че ще преминем през вратата“, каза той.
Премиерът добави, че размириците в чужбина, предизвикани от руската инвазия в Украйна, „напомнят на хората, че трябва да произвеждаме нещата тук, в нашите страни“ и да укрепим „веригите за доставки, на които можем да разчитаме“.
Автомобилният производител Stellantis и LG Energy Solution също си партнират за нов завод за батерии в Канада, докато френският производител на гуми Michelin разширява местното си предприятие.
General Motors също така подписа дългосрочно споразумение с бразилския миннодобивен гигант Vale за доставки на канадски никел за използване в батериите за електрически превозни средства.
А по-рано този месец Ford обяви, че ще преоборудва завода си за сглобяване в Оуквил, Онтарио, на стойност 1,8 млрд. канадски долара, за да произвежда електромобили и батерии за северноамериканския пазар.