Автомобили
Кризата във Volkswagen: Служители на компанията в Германия излязоха на протест
Служителите на Volkswagen излязоха на протест със синдикални знамена и плакати с лозунги заради опасения от банкрут и планове за изтеглянето й от Германия, пише Tribune.bg, позовавайки се на информация на CNBC. Работниците издигнаха лозунги, в които се казваше, че грешките на ръководството не са тяхна вина и лидерите се призовават „най-накрая да си свършат работата“,
Ръководството, от своя страна, изтъкна необходимостта от поемане на „съвместна отговорност“ по време на среща със служителите си в опит да се промени ситуацията в изпадналия в криза германски автомобилен гигант. Компанията обяви, че предвижда закриването на заводи в родната си Германия – мярка, която преди това се смяташе за изключена.
Според Оливер Блуме, главен изпълнителен директор на Volkswagen Group, автомобилната индустрия се е „променила масово“ през последните години.
„От известно време насам харчим повече, отколкото печелим. Това не се отразява добре в дългосрочен план“, заяви пред служителите Арно Анлиц, главен финансов и оперативен директор на Volkswagen Grou.
По думите му годишните продажби на автомобили в Европа са намалели в сравнение с периода преди пандемията и ще останат по-ниски спрямо тази база. Анлиц очаква в бъдеще на европейския пазар да се продават около 2 млн. автомобила годишно по-малко в сравнение с периода преди пандемията.
Според изчисленията му, Volkswagen държи около една четвърт от европейския пазарен дял, което означава, че спадът се изразява в недостиг на 500 000 автомобила годишно, което се равнява на комбинираните продажби, които обикновено постигат два от заводите на компанията.
В началото на седмицата Volkswagen заяви, че може да се наложи да прекрати действието на споразумението за защита на заетостта, което е в сила от 1994 г. и защитава работната сила в Германия до 2029 г. Това засили спекулациите за закриване на заводи на Volkswagen в Оснабрюк, Долна Саксония, и Дрезден, Саксония. Работническият съвет на Volkswagen, който се състои от членове на персонала, избрани да представляват интересите на служителите в компанията, и основният германски индустриален синдикат IG Metall, се изказаха изключително критично за плана.
Даниела Кавало, водещ представител на Генералния работнически съвет на Volkswagen, заяви, че отговорът, предложен от ръководството на автомобилния гигант „не е просто срам. Това е обявяване на банкрут.“
„И какво можете да измислите? Затваряне на фабрики? Прекратяване на договори по оперативни причини? Намаляване на заплатите? Подобни идеи са допустими само в един сценарий! И това е, ако целият бизнес модел е мъртъв“, категорична Кавало. Тя призова ръководството на компанията да предложи план, който да не включва закриване на германски заводи.
Потенциалните проблеми във Volkswagen идват в труден момент както за германската икономика като цяло, така и конкретно за автомобилната индустрия, тъй като редица предизвикателства тежат на сектора. Германският канцлер Олаф Шолц е разговарял както с ръководството на Volkswagen, така и с председателя на работническия съвет на компанията, съобщи говорителят на правителството Волфганг Бюхнер. Той добави, че Шолц следи ситуацията „много внимателно“. В сряда институтът Ifo съобщи, че бизнес климатът в германската автомобилна индустрия отново се е влошил през август, като е спаднал до отрицателни 24,7 пункта спрямо отрицателните 18,5 пункта през предходния месец. Очакванията на бизнеса за следващите шест месеца са „изключително песимистични“, смята от Ifo.