Автомобили
Мащабна цел: Toyota разработва нова технология за батерии и модернизира производството си
Toyota планира да въведе високопроизводителни твърдотелни батерии, както и други иновативни технологии с намерение да подобри обхвата на шофиране и да намали разходите за бъдещи електрически превозни средства (EV). Това съобщават от компанията, предава Ройтерс.
Технологичната пътна карта на японския гигант, обхваща нови технологии при разработването на батерии от следващо поколение, както и радикален редизайн на заводите е знак, че автомобилният производител влиза в директна конкуренция на бързо развиващия се пазар за електромобили, където изостава от съперниците си, водени от Tesla.
Обявяването на този план се случва само ден преди годишната среща на акционерите, на която управлението, както и стратегията на компанията, в това число и плавното преминаване към батерийни електромобили под ръководството на бившия главен изпълнителен директор Акио Тойода - ще бъдат детайлно разгледани.
На този фон акциите на най-продавания автомобилен производител в света скочиха с 5% до 2173 йени - най-високото ниво от миналия август насам.
В съобщението си от Toyota уточняват, че планират да пуснат следващо поколение литиево-йонни батерии от 2026 г., предлагащи по-дълъг пробег и по-бързо зареждане.
Освен това загатнаха за „технологичен пробив“, който касае проблемите с издръжливостта на твърдотелните батерии, като обявиха, че разработват средства за масово производство на тези батерии, насочени към комерсиализация през 2027-2028 г.
Батериите в твърдо състояние могат да задържат повече енергия от сегашните батерии с течен електролит. Производителите на автомобили и анализаторите очакват от тях да ускорят прехода към електромобили, въпреки че към настоящия момент такива батерии са доста скъпи, а вероятно ще задържат цената си с години.
Toyota планира да се защити от този фактор с по-ефективните литиево-желязо-фосфатни батерии, които са по-евтината алтернатива на литиево-йонните батерии.
Във високия клас на пазара Toyota заяви, че ще произведе EV с по-ефективна литиево-йонна батерия, предлагаща пробег от 1000 км. За сравнение, версията за дълги разстояния на литиево-йонния Tesla Model Y, най-продаваният електромобил в света, може да измине около 530 км въз основа на стандартите на САЩ.
От Toyota отбелязват, че електромобилът, задвижван от твърда батерия, ще има пробег от 1200 км и време за зареждане от само 10 минути.
От автомобилния производител обаче не уточняват очакваните разходи или необходимите инвестиции за плановете си.
От обявената пътната карта става ясно, че под ръководството на новия главен изпълнителен директор Коджи Сато Toyota е приела голяма част от обновяването, което инженерите и проектантите разработват като опции от месеци.
„Това, което искаме да постигнем, е да променим бъдещето с BEV (електрическо превозно средство с батерия)“, каза Такеро Като, президент на новото подразделение на Toyota EV BEV Factory.
НОВА ТЕХНОЛОГИЯ НА МОНТАЖ
Toyota заяви, че разработва специална EV платформа, за да намали цената на новите модели, както и силно автоматизирана поточна линия, която ще премахне системата от конвейерни ленти, която определя автомобилното производство от Хенри Форд преди повече от 100 години.
В „самоходната“ поточна линия на Toyota автомобилите в процес на производство ще се движат сами през процеса.
Той също така каза, че ще използва леярна преса Giga, за да намали производствените разходи, възприемайки иновацията, въведена от Tesla, използвайки масивни машини за леене на алуминий, за да намали сложността на автомобила.
Коджи Ендо, старши анализатор в SBI Securities, каза, че е изненадан от хода на Toyota да се противопостави на лидерството на Tesla в производствената ефективност. „Все още не съм сигурен, че Toyota може да отблъсне контраофанзива, но се готви да опита“, каза той.
BEV Factory на Toyota, създадена през май, има за цел да произведе около 1,7 милиона автомобила до 2030 г., каза още Като.
През април автомобилният производител продаде 8 584 електромобила по целия свят, включително под марката си Lexus, което за първи път представлява повече от 1% от глобалните продажби на компанията за един месец.
Toyota е продала почти 10,5 милиона автомобила през 2022 г. и има пазарна стойност от около 254 милиарда долара. За разлика от това, Tesla е продала една осма от тези автомобили, но въпреки това се оценява на около 791 милиарда долара, което отразява вярата на инвеститорите в потенциала за растеж на ръководената от Илон Мъск компания.
От Toyota не веднъж са казвали, че се стремят да предложат на клиентите си избор от превозни средства с нова енергия, включително бензиново-електрически хибриди или такива с водородни горивни клетки, както и електромобили с батерии, като част от прехода на индустрията към нисковъглеродно производство.