Автомобили
Тенденцията се запазва: Ръст на продажбите на нови автомобили в ЕС и България и през февруари
Продажбите на нови автомобили в ЕС нараснаха през февруари с 11,5% годишно, повишавайки се за седми пореден месец, но това увеличение се дължи до голяма степен на ниската база през голям част от част от миналата година и след като в началните месеци на 2022 г. беше отчетен рекордно нисък обем на регистрирани нови превозни средства. Това показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), предава БНР.
В същото време регистрираните нови автомобили в България нарасна с цели 34,1% спрямо февруари 2022 г.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се повишиха през февруари с 11,5% спрямо същия месец на 2022 г., достигайки 802 763 броя.
И при четирите основни автомобилни пазара в ЕС беше отчетено повишение, като най-силен ръст имаше в Испания (с 19,2%), следвана от Италия (със 17,4%), Франция (с 9,4%) и Германия (с едва 2,8%).
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са нараснали през февруари с цели 34,1% спрямо година по-рано до 2 589 броя.
През първите два месеца на 2023 г. регистрацията на нови автомобили в ЕС се увеличи с 11,4% спрямо същия период на 2022г., достигайки 1,6 милиона броя, като продажбите на нови коли в Испания скочиха с 32,1%, в Италия - с 18,2%, а във Франция - с 9,1%, докато в Германия увеличението беше с едва 0,2 на сто.
Продажбите на нови автомобили в България през първите два месеца на годината пък скочиха с 28,8% до 5101 броя от 3960 година по-рано.
През февруари делът на новите електрически и хибридни пътнически автомобили в ЕС нарастват съответно до 12,1% и до 25,5%, въпреки че делът на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели продължава да бъде най-голям, достигайки през втория месец на годината 36,9 на сто.
Регистрацията на нови електромобили ЕС скочи през февруари с 39,7%, достигайки 97 300 броя, което представлява дял от 12,1% от пазара на автомобили (спрямо 9,7% през февруари 2022 г.). Продажбите на нови хибридни автомобили пък нарастват с 22,3% до 204 883 броя, което е пазарен дял от 25,5% или с 2,2 процентни пункта повече спрямо февруари 2022 г.
Регистрацията на новите бензинови автомобили пък се повишава в ЕС през февруари с 11,1%, заемайки пазарен дял от 36,9 на сто, докато продажбите на нови дизелови коли се понижават с 8,4%, което намалява техния пазарен дял до 15,0%.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България нараснаха през февруари с 34,1% спрямо година по-рано до 2589 броя, като регистрацията на нови електрически автомобили се увеличи с 60,8% до 82 броя, а в рамите на първите два месеца на годината скочи с 165,9% до 242 броя. Продажбите на нови хибридни коли в България пък се повишиха с 5,1% до 62 броя, а за януари - февруари - със 7,4% до 130 броя, докато продажбите на коли с бензинови двигатели скочиха през февруари с 29,6% до 1857 броя и през първите два месеца на 2023 г. - с 25,2% до 3707 броя. За разлика от останалите страни от ЕС, регистрацията на нови дизелови автомобили у нас се повишиха през февруари с 50,1% до 575 броя, а за първите два месеца на годината - с 28,4% до 994 броя.
Междувременно не всички водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха добър растеж при продажбите през февруари 2023 г.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през февруари с 18,2% на годишна база. В същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял през миналия месец до 26% от 24,5% през февруари 2022 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отчете още по-голям ръст на продажбите на нови автомобили през миналия месец с цели 26,3% на годишна база, увеличавайки пазарния си дял в Европа до 10,8% от 9,5% година по-рано.
Продажбите на нови автомобили на другите немски компании - Mercedes-Benz и BMW Group обаче не бяха толкова добри, като продажбите на Mercedes-Benz се увеличиха през февруари с 8,5%, но тези на BMW отчетоха спад с 2,2 на сто.
Слабо повишение с 1,6% през февруари беше отчетено и от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group пък отчете ръст на продажбите в ЕС с 14,6% през втория месец на 2023 г., а Ford отчете спад с 3,4 на сто.
Продажбите на елетромобили на Tesla в ЕС пък скочиха през февруари с 49,7% до 19 249 броя, като пазарният дял се повиши леко до 2,4% от 1,8% година по-рано.