Енергетика
Белгия ще захранва влакове, тунели и пещи със слънчеви паркове
След като все повече домове, компании и железопътна инфраструктура в страната се захранват с чиста енергия, към тях се присъединяват и тунелите
Белгия разширява възможностите за използването на разрастващите се слънчеви паркове. След като все повече домове, компании и железопътна инфраструктура се захранват с чиста енергия, към тях се присъединяват и тунелите.
Иновационният проект е във Фландрия, пише в блога си журналистът Апостол Апостолов. Слънчева ферма с площ от 5 000 m² ще доставя енергия директно към два пътни тунела, съобщи националната телевизия на страната.
Панелите са в близост до магистрала R4 и републиканският път E34, Източна Фландрия. Годишно ще се доставя енергия между 900 и 930 MWh годишно, което е почти половината от нуждите на двата тунела. Около 75% от енергията, използвана в тунелите, отива за вентилация, помпи и постоянното осветление. С новия парк Фламандската агенция за пътища и трафик (AWV) очаква да спести около 200 000 евро годишно от сметката си за енергия.
Пред медиите фламандският министър на транспорта Аник Де Ридер заяви, че с инсталираното LED осветление тунелите са много по-енергоефективни. Ползите ще бъдат още по-големи за бюджета с изграждането на повече такива соларни паркове за тунелно осветление.
Преди пътната агенция, началото бе поставено от техните жп колеги, които решиха да инсталират соларни панели между релсите. Енергията също ще идва от прилежащ соларен парк по жп трасето Льовен-Лиеж. Това ще бъде първата в Европа централа, която ще се свърже към стандартното въздушно напрежение, съобщиха от инфраструктурната компания на страната Infrabel. Подобен пилотен проект вече е въведен на още едно място по жп линията край Лиеж.
С годишно потребление от 1,450 гигаватчаса (или 1,7% от общото национално потребление), железопътният сектор е един от най-големите потребители на електроенергия в Белгия. По-голямата част от тази енергия се продава от Infrabel на себестойност на железопътните оператори, за да снабдяват влаковете си с енергия. Малка част се използва за захранване на стационарни инсталации като работилници, центрове за данни, офиси, станции и др.
От една страна, Infrabel иска да намали потреблението си, а от друга страна, да увеличи значително дела на зелената електроенергия, която използва, като същевременно увеличи максимално използването на собственото си производство на зелена енергия за собствено потребление.
В средата на 2025 година пък бе обявено, че ще започне изграждането на соларен парк в сметище. Проектът е на компания за преработка на отпадъци Indaver, която в най-високата точка на Антверпен ще сложи 32 000 панела.
„Това не е просто поредният соларен парк или поредната оптимизация на сметище“, обяснява изпълнителният директор на фирмата Карл Хътс.
„Ние не само мислим за чистотата, но и подкрепяме бъдещето на индустрията в Антверпен като инвестираме в стабилно и зелено енергийно снабдяване за нашите партньори“, допълва той.
Мениджърът посочва, че ставало дума не за малки компании, а за мастодонти в своите сфери - Bayer, Nippon Shokubai Europe, 3M и Ineos. В изграждането били инвестирани около 25 милиона евро.
Една трета от електричеството ще отиде за доменните пещи на Indaver, останалото – към мрежата. Кога инвестицията ще бъде изплатена зависи основно от цената на електричеството. Оптимистичният срок за избиване на инвестицията е 8 години при генерирано производство на енергия от 21 гигаватчаса за всяка от тях, еквивалентно на потреблението на около 8 000 семейства.









