Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Браузърът Atlas на OpenAI избягва да чете съдържание от медии, които съдят компанията

Анализи

Браузърът Atlas на OpenAI избягва да чете съдържание от медии, които съдят компанията

Браузърът Atlas на OpenAI избягва да чете съдържание от медии, които съдят компанията - Tribune.bg
Снимка:

OpenAI представи своя браузър с ИИ Atlas миналия месец, създавайки уеб интерфейс около своята популярна чатбот платформа ChatGPT.

Технологична надпревара: OpenAI представи търсачката си Atlas в конкуренция с Google

Най-голям интерес до момента предизвика т.нар. „agent mode“ — режим, който може да навигира в интернет от името на потребителя, като изпълнява задачи, подобно на човек, например проучвания или онлайн пазаруване.

Освен сериозните опасения за сигурността и бавната му работа, която подкопава ефективността му, започна да се откроява още един тревожен проблем: вместо да действа като полезен библиотекар, който намира най-подходящите ресурси за даден въпрос, агентът избягва определени части от интернет като чума. Според Tow Center for Digital Journalism към Колумбийския университет „Atlas изглежда избягва да чете съдържание от медийни компании, които в момента водят съдебни дела срещу OpenAI.“

Например браузърът пропуска сайтове като PCMag, чиято компания майка Ziff Davis заведе дело срещу OpenAI за нарушаване на авторски права по-рано тази година, както и The New York Times, която подаде подобен иск през 2023 г.

„Беше като плъх, който намира гранули храна в лабиринт, но знае, че някои от тях са годни,“ пише Gizmodo.

Още по-спорно е, че вместо да признае, че отказва достъп до тези издания заради съдебни спорове, агентът намира съмнителни заобиколни начини. Tow Center установява, че Atlas „реконструира“ статиите на The New York Times, като използва материали по същите теми от издания, които имат лицензни споразумения с OpenAI.

Агентът е бил засечен и да използва други източници — включително публикации в X (Twitter), синдикирани версии на същите статии и цитати в други медии — за да „обратно инженерства“ забраненото съдържание.

Но това не е всичко. Много издания като National Geographic и MIT Technology Review използват платени стени (paywalls), които скриват текста зад диалогов прозорец, невидим за човешките посетители, но достъпен за AI агентите.

ИИ браузъри като Atlas и Comet на Perplexity, спокойно имат достъп и обобщават съдържанието на тези издания — дори когато техните чатбот версии не могат да направят същото.

„Например, когато поискахме от Atlas и Comet да извлекат пълния текст на деветхилядна дума от абонаментна статия на MIT Technology Review, браузърите успяха да го направят,“ съобщава Tow Center.

„Когато дадохме същата команда на ChatGPT и стандартния интерфейс на Perplexity, и двете системи отговориха, че не нямат достъп до статията, защото изданието е блокирало техните уеб ботове.“

Тази тенденция подчертава, че агентите с ИИ действат много повече като хора при навигацията в интернет — нещо, което може да има сериозни последици за притежателите на авторски права.

Агентите с ИИ, като този вграден в браузъра Atlas на OpenAI, може скоро да принудят медиите да търсят нови начини да контролират достъпа до своето съдържание.

„Браузърите с ИИ все още са новост и не е ясно дали ще заменят настоящите методи за търсене в интернет,“ пише Tow Center.

„Но независимо дали тези инструменти ще станат масови, едно е сигурно: традиционните защити като платени стени и блокиране на уеб ботове вече не са достатъчни, за да попречат на системите с ИИ да достъпват и използват журналистически материали без съгласие.“

Анкети