Имоти
Незаетите търговски площи на бул. „Витоша“ в София растат, в ритейл парковете почти липсват такива
Свободните площи на бул. „Витоша“ в София са се покачили до 3% през второто тримесечие, докато в ритейл парковете почти липсват незаети площи. Това е обобщението, което правят в последното си проучване, експертите от консултантската компания Colliers International.
Според данните на бул. „Витоша“ преобладаващи са търговците от сегмент мода с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата.
В търговските центрове средното ниво на незаети площи е 3,2%, като над половината от празните площи са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти липсва предлагане.
Усвоените пространства в търговски центрове през първото полугодие възлизат на над 8440 кв.м. В този обем не влизат премествания на търговски обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.
Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центъра с общ обем от над 356 000 кв.м. На главната търговска улица – бул. „Витоша“ има функциониращи 31 300 кв.м площи, а в четирите работещи ритейл парка в столицата – 69 300 кв.м.
Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. Интересът на търговците е съсредоточен върху установените и добре работещи шопинг центрове, както и върху ритейл парковете, които са в процес на изграждане.
В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ парк са в активна фаза на строителство, като завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите, отбелязва Colliers.
Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.
Наемните нива се очаква да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Тенденцията е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението, отбелязва консултантската компания.
Моловете регистрират все по-високи нива на посещаемост, обороти на търговците, наемни нива и заетост. Тенденцията на оптимизация на микса от наематели ще се запази, очаква Colliers.
Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни и анализи, за да оптимизират своята стратегия.
Консултантската компания отбелязва тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по–добро представяне на конкретна търговска марка, посочват от Colliers. Част от еволюцията на търговията е и фактът, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.