Имоти
От Нотариалната камара на България настояват за създаването на електронен имотен регистър
„Идеята ни е да стартира процедура по създаване на имотен регистър“, каза за БТА нотариусът Димитър Танев, председател на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на България.
„Двадесет и две години има закон за кадастъра и имотния регистър, а още няма имотен регистър. Съгласно закона винаги се е предвиждало имотния регистър да бъде електронен“, обясни Танев.
„Внесли сме визията ни в Министерството на правосъдието и Министерството на електронното управление, имаме технологичните познания и обезпеченост от IT специалисти“, посочи Танев.
На 6 октомври София беше домакин на семинар за електронното вписване на нотариалните актове. Организаторите са Европейския институт за проучване и развитие на нотариата (I.R.E.N.E.) и Нотариалната камара.
„За първи път в България е организиран семинар, който касае електронното вписване. За нашата страна ще бъде много полезен и прагматичен“, каза при откриването му Димитър Танев.
„Във вещното право, правото на собственост сме взели всичко от Франция и заради това се обръщаме към тях. Французите имат първия във Европа електронен автентичен акт. От 2018 г. всичко е онлайн“, коментира той и добави, че чакат да започне производството по създаване на имотен регистър.
„Имаше преди открита такава дискусия, има и отпуснати средства. Нашата идея, ако ще бъде направен имотен регистър, да бъде направен както е в навсякъде Европа. Да не се направи нещо различно, което вместо да помогне, да създаде хаос“, обясни нотариусът и добави, че създаването му е изцяло в компетенцията Министерство на правосъдието и Агенцията по вписванията.
„Трябва да бъде направен чисто технологично софтуерът и трябва да бъде променен правилникът за вписвания“, посочи Танев.
По думите му всекидневно нотариусите с адвокатите пишат нотариални актове, като един нотариален акт е четири страници.
„Най-дълго е описанието на страните и имота, то отнема от 80% от акта, това нещо нотариусът го има на файл, той може просто да го изпрати в системата като файл на Агенцията по вписванията, а те в момента преписват на ръка актовете и заради това се бавят и стават грешки“, обяснява Димитър Танев.