Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Как се изменя ролята на фискалните съвети в държавите, присъединили се към еврозоната

Мрежата

Как се изменя ролята на фискалните съвети в държавите, присъединили се към еврозоната

Как се изменя ролята на фискалните съвети в държавите, присъединили се към еврозоната - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Присъединяването към еврозоната изисква съществена адаптация от страна на държавите членки, особено в сферата на фискалната политика. Сред ключовите участници в този процес са фискалните съвети, които отговарят за наблюдението на фискалната дисциплина, устойчивост и прозрачност. През последното десетилетие тяхната роля се трансформира – особено след присъединяването към еврозоната, което създава нови изисквания за надзор, прогнози и публична отчетност.

След кризата от 2008-2012 г. броят на фискалните съвети в ЕС нараства значително. В началото функциите им включват мониторинг на съответствието с фискалните правила, оценка на прогнози и насърчаване на прозрачност. В последните години фокусът се измества към по-активна роля – фискалните съвети предлагат дългосрочни анализи, сценарийни оценки и публична комуникация по фискални въпроси.

Оценка или препоръка – ключови разлики

В контекста на финансовите прогнози, термините "оценка" и "препоръка" на фискалните съвети имат различни значения и последици в държавите в ЕС, присъединили се към еврозоната.

Оценката включва идентифицирането на рискове и области за подобрение в прогнозите. Оценката може, но не е задължително, да доведе до окончателно заключение относно правдоподобността на прогнозите. Например, оценките извършвани от фискалните съвети често са доброволни и не са задължителни по закон. Тяхната основна стойност е в предоставянето на информация на вземащите решения и на обществеността, както и в гарантирането на качеството на самите прогнози.

Препоръката представлява официално одобрение (или отхвърляне) на дадена прогноза. Тя включва окончателно становище дали дадена прогноза е одобрена, което води до конкретни последици за правителството. Често това може да означава изискване за процедура “спазвай или обясни”, при която правителството трябва или да се съобрази с препоръката, или да обясни причините за несъобразяване. Фискалните съвети в еврозоната са законово упълномощени да изпълняват тази роля.

Разширени функции на фискалните съвети

Държавите, които използват еврото като официална валута, подлежат на по-строг фискален контрол от ЕС. Регламент 473/2013 задължава страните от еврозоната:

  • да основават бюджетната си рамка на макроикономически прогнози, изготвени или одобрени от фискалните съвети;
  • фискалните съвети да наблюдават спазването на всички действащи числови фискални правила;
  • да се прилага принципът „спазвай или обясни“ спрямо препоръките на фискалните съвети.

По-детайлно, задълженията на фискалните съвети в държавите от еврозоната, включват:

  • Наблюдение на спазването на Пакта за стабилност и растеж - страните от еврозоната са длъжни да спазват строгите критерии за бюджетен дефицит (до 3% от БВП) и държавен дълг (до 60% от БВП). Фискалните съвети оценяват дали правителството спазва тези правила.
  • Препоръки към средносрочните фискални планове - в рамките на Европейския семестър, всяка държава в еврозоната трябва да представя средносрочна фискална стратегия. Фискалните съвети анализират реализма на тези прогнози и оценяват рисковете.
  •  Одобряване или изготвяне на макроикономически прогнози, което е ключово за реалистично фискално планиране.
  • Мониторинг на изпълнението на структурните реформи - в еврозоната се изисква по-строг контрол върху икономическите политики, за да се гарантира стабилност. Фискалните съвети следят дали правителствата изпълняват договорените мерки.

 Докладване на Европейската комисия - фискалните съвети предоставят независими доклади, които влияят на решенията на ЕК.

Пълният текст е достъпен на: https://www.fiscal-council.bg

 

Анкети