Мрежата
Над 50% от онлайн търговците на стоки втора употреба в ЕС са заблуждавали потребителите

От блога на Апостол Апостолов:
Търговци на стоки втора употреба, продавани по Интернет, масово не информират потребителите, че имат право да върнат покупката в рамките на 14 дни.
Проверката е направена от Европейската комисия, която заедно с националните органи за защита на конкуренцията, са установили нарушението в половината страни членки. Участие са взели Австрия, Белгия, България, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Испания и Швеция, Исландия и Норвегия.
Основни сектори на търговска дейност обект на разследването: облекло, аксесоари, електронно оборудване, играчки и игрални артикули, книги, домакински уреди, интериорен дизайн и мебели, компактдискове и винили, продукти за грижа за децата, автомобили и електромобили, спортни артикули, резервни части, мотоциклети и велосипеди, градински артикули, "направи си сам".
Целта е да се провери дали практиките на тези търговци са в съответствие със законодателството на ЕС за защита на потребителите.
Резултатите са шокиращи, става ясно от съобщение на ЕК.
От 356 разследвани онлайн търговци - 185 (52 %) потенциално нарушават законодателството на ЕС за защита на потребителите.
От общия брой проверени търговци:
40% не са информирали потребителите за правото си на отказ по ясен начин, като например правото да върнат продукта в рамките на 14 дни без обосновка или разходи;
45% не са информирали правилно потребителите за правото си да върнат дефектни стоки или стоки, които не изглеждат или не функционират както се рекламира;
57% не са спазили минималния срок от една година правна гаранция за стоки втора употреба;
От 34 % от търговците, които са представили твърдения за екологосъобразност на своя уебсайт, 20 % не са били достатъчно обосновани, а 28 % са били явно неверни, измамни или е вероятно да се квалифицират като нелоялни търговски практики;
5% не са предоставили правилно самоличността си, а 8% не са предоставили общата цена на продукта с включено ДДС.
Органите за защита на потребителите ще решат дали да предприемат действия срещу 185-те търговци, които са били определени за по-нататъшно разследване, и ще поискат спазване в съответствие с националните си процедури.
„Стоките втора употреба играят решаваща роля в кръговата икономика. Важно е всички търговци да спазват правата на потребителите. Резултатите от неотдавнашното ни проучване показват, че това не винаги се случва. Призовавам всички засегнати търговци да гарантират, че техните практики са в пълно съответствие със законодателството на ЕС за защита на потребителите“, коментира комисарят по въпросите на демокрацията, правосъдието, върховенството на закона и защитата на потребителите Майкъл Макграт, след като се запознал с резултатите.
Екозаблуда
Защитата на потребителите и тяхната коректна информираност са обект на засилен мониторинг и от страна на Европейския парламент, които в тази насока прие директива със солени наказания за нелоялните търговци, които се заиграват с незнанието на потребителите по отношение на "зелената реклама". С променените правила се слага край на измамните маркетингови трикове, че един продукт е еко, а всъщност няма нищо общо със „зелените“ стандарти. Под ударите на закона попадат и много от онлайн търговците, които са разследвани от ЕК.
Задълженията на търговците по отношение на информацията за потребителите са обхванати от Директивата за правата на потребителите и Директивата за електронната търговия, припомня Европейската комисия
Търговските практики на търговците не трябва да заблуждават потребителите и да спазват Директивата за нелоялните търговски практики.
Когато продават стоки втора употреба, търговците следва също така да спазват задълженията си по отношение на правната гаранция за съответствие, посочена в Директивата за продажбите на стоки.
Новата директива за овластяване на потребителите за екологичния преход, след като бъде транспонирана от държавите членки в националното им законодателство, ще гарантира, че на потребителите се предоставя по-добра информация относно трайността и поправимостта на стоките и правните гаранционни права на потребителите на мястото на продажба. Той също така ще укрепи правилата за защита на потребителите срещу заблуждаващи твърдения за екологосъобразност и практики за ранно остаряване.