Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. „Ние, потребителите“: Таванът на надценката, може да доведе до лошо качество на хранителните продукти

Мрежата

„Ние, потребителите“: Таванът на надценката, може да доведе до лошо качество на хранителните продукти

До „скимпфлация“ се стига чрез замяна на оригиналните съставки с по-евтини заместващи - явление отдавна разгледано и в икономическата теория

Ние, потребителите: Таванът на надценката, може да доведе до лошо качество на хранителните продукти - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/pixabay

Част от потребителите може би не си дават сметка, че ако бъде въведен таван на надценката, може да се стигне до влошаване на качеството на хранителните продукти. За това предупреди по Дарик радио основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Високите цени на храните: МС готви мерки за регулиране на агрохранителната верига (ОБНОВЕНА + ВИДЕО)

„Всеки търговец има свой бизнес план и няма да го промени, няма да сложи в графата „търговски риск“ тези загуби. Особено големите вериги, които предлагат произвеждани специално за тях продукти под техен бранд, много бързо и лесно могат да променят своите рецепти и да се стигне до влошаване на качеството. Нещо, което е доказано, че потребителите в много от случаите дори не могат да разберат. И така ще имаме едни по-ниски цени на групи стоки, например от списък, одобрен от Министерския съвет, както гласи едно от предложенията във внесен за разглеждане законопроект, но има риск те да са с по-лошо качество. Тогава продуктът няма да е по-евтин, защото ще бъде по-некачествен за същата цена. Другият вариант – тези продукти изобщо няма да ги има. Ще се стигне до дефицит.“, коментира тя.

Масови проверки в хранителните магазини в страната

Явлението „намаляване на качеството“ на продуктите чрез замяна на оригиналните съставки със заместващи не е ново и отдавна е разгледано и в икономическата теория, като е наречено с термина „скимпфлация“ (skimpflasion). Знанието за него би следвало да ни замисли за нашите очаквания от евентуална външна намеса в пазарните отношения и ефекта от нея в средносрочен и дългосрочен план.

Равносметката: Близо 30 % спад на оборотите на големите хранителни вериги в деня на бойкота
Надценката при храните: Браншова организация апелира да има условия за повече фермерски пазари

Според Габриела Руменова краткосрочните мерки в настоящата ситуация би трябвало да са свързани с идеята да се търси разумен диалог с бизнеса, за да не се стига до изкривяване на пазара и увреждане в най-голяма степен на интересите на най-слабите звена в системата – крайните потребители и българските производители.

Тази истина започва да става все по-ясна за по-големи групи в обществото, което може да бъде обективно измерено и през официалните данни за отчетените обороти при двата състояли се до момента бойкота на магазините. При първия протест, когато адреналинът и емоциите бяха по-големи, спадът в продажбите беше с близо 29%. При втория, когато вниманието на институциите вече беше привлечено и разумът у гражданите започна да се пробужда, намаляването на оборотите беше едва 4%.

Независимо от това и въпреки че по официални данни на Националния статистически институт (НСИ) годишната инфлация в България за миналата година е два пъти по-ниска в сравнение с 2023 г., недоволството от пазарната среда сред потребителите у нас е факт, който привлече вниманието на институциите и който показва необходимост от търсене на решения, но разумни, посочват още от „Ние, потребителите“.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.