Парите
Европарламентът се заема с мерки за разхищението на храна

Все повече се чуват гласове в Европа, че е нужда единна цялостна стратегия за храните. Очевидно е, че по-отделно страните правят нещо, но не е достатъчно.
Надеждите са в ръцете на евродепутатите, които още с първата си среща след летния отпуск, че ще дадат някаква насока за действия. В дневния ред на Европарламента е включена точка за актуализиране на законодателството, въвеждане задължителни цели за намаляване на отпадъците от храни до 2030 г. и установяване схеми за отговорност на производителите за управление на събирането, сортирането и рециклирането на отпадъци от текстил.
Парламентът и Съветът на ЕС вече постигнаха споразумение по-рано тази година, след което Съветът прие позицията си на първо четене. Сега се очаква Парламентът да одобри официално новите правила преди публикуването им в Официален вестник на ЕС, пише в блога си журналистът Апостол Апостолов, който живее в Белгия.
През юли 2023 г. Европейската комисия също предложи преразглеждане на правилата на ЕС за отпадъците, насочено към хранителните и текстилните отпадъци.
По данни на Европейския парламент всяка година в ЕС се генерират почти 60 милиона тона хранителни отпадъци (132 кг на човек) и 12,6 милиона тона текстилни отпадъци. Само облеклото и обувките съставляват 5,2 милиона тона отпадъци, което се равнява на 12 кг отпадъци на човек годишно. Смята се, че по-малко от 1% от всички текстилни изделия в света се рециклират в нови продукти.
Една трета от произведената храна в Нидерландия отива в кофата
Усилените действия на нидерландското правителство да намали разхищението на разхищението на храна дават резултати, сочи правителствена справка до медиите.
Цялостен анализ за период между 2015 и 2023 година показва, че изхвърлянето е намалено със 17%, но плановете са до 2030 да спадне наполовина, посочва в писмо земеделското министерство до Камарата на представителите в парламента.
Идеята на държавните власти била храната, която е годна за консумиране да не попада в кофите, а при нуждаещите се. Помощ за целта оказват Фондация "Заедно срещу разхищаването на храни" (STV) и хранителен център.
Шокиращи се оказват най-новите данни от Мониторинг на хранителните отпадъци, разпространени чрез правителствения пресцентър. През 2023 г. са били изхвърлени общо 2 271 килотона или 2 271 милиона килограма храна от заводи, ресторанти и домакинства – въпросният 17% спад в сравнение с 2015 г. Това е достатъчно за 86 милиона хранения седмично. И до днес обаче 1/5 от цялата произведена храна в Холандия никога не се яде. „Това не само губи ценни хранителни вещества и суровини, съвестната работа на хиляди хора и милиони евро инвестиции за производството“, казва в коментар на данните министерството.
Министърът и правителството отдават заслужените успехи за по-малко храна в кофата на фондации и партньори като STV, които поне от десетилетие работят с хранителните магазини и индивидуални производители по осведомителна кампания за рационално използване на произведената храна.
Съвместните усилия да довели до създаването на механизъм за наблюдение и сътрудничество между 130 компании. Паралелно се водят кампании и се провеждат срещи за съвети как още може да се намали разхищението. Регулярни ежегодни срещи има и непрекъснато с отделните домакинства, които за радост откликвали на тях.
С бавни стъпки и увереност към бъдещето
Резултатите показват, че страната бавно, но успешно върви в прав път. Сега поставената цел е 2030 година. Още наполовина да намали разхищението на произведена храна и правилно да се прогнозира, за да не се стига до излишно производство.
Сред целите, които са си поставили държава, ангажираните неправителствени и индустрията са подобряване на производствените процеси и комуникация между преработката и производството, отговорни за една трета от общите хранителни отпадъци в Нидерландия.
По-ясна и прозрачна информация за сроковете на годност. Липсата на ясни индикации на опаковката води до изхвърляне на около 60 милиона килограма добра храна, която се хвърля, а може да се консумира. Правителството посочва и конкретен пример. „Вземете една консервена кутия с нарязани на кубчета домати. Виждате една дата „най-добър до…“. И какво става след тази дата кутията се хвърля. А не бива, тя е запечатана и може да стои с години без риск за здравето.
Информационните кампании показвали, че хората трябва да правят ясна разлика между „най-добър до“ и „срок на годност“. Тук съществен принос имала създадена Коалиция за устойчивост, която е като медиатор между супермаркетите и хранително-вкусовата промишленост. По нейна инициатива върху над 3500 продукти вече се вижда иконата "look-fashion-test" и ръка върху опаковката. Броят на продуктите продължава да расте, което означава, че производителите и търговците на дребно също поемат отговорността си да разхищават по-малко, казват със задоволство от правителството. За отделния нидерландец това е ясен знак: виж, помириши и опитай преди да хвърлиш преди посочената дата.
И докато едни безразборно хвърлят, други отчаяно се нуждаят от тази храна. Със средства от държавния бюджет и с помощта на ангажираните сдружения, правителството развива мрежата на хранителната банка. Всички са единодушни, че храни с такъв етикет може бързо да стигнат до нуждаещите се социално-слаби хора.
300 евро в кофата
Подобно на Нидерландия, същият проблем с изхвърлянето на храната се бори и нейната съседка Белгия. За сравнение, пак по същото време от 2023 г., предишното правителство на Александър Де Кро заедно с местните парламенти предприеха подобни действия. Аналогичен анализ шокира властите с факта, че се изхвърлят месечно над 300 евро под формата на неконсумирана храна. Решено бе също магазините в Брюксел, площ над 1000 кв. м да предават храната с изтичащ срок на годност на хранителни банки. На този етап, 2 години по-късно, не са излизали данни дали това има резултат.
От Дания, едно приложение бързо набра популярност в цяла Европа. Too Good To Go свързва ресторанти и магазини, които имат непродадена, излишна храна с клиентите, които могат да закупят останалата храна в обекта без да могат да избират. Храната в приложението е на цена от една трета от първоначалната. Потребителите правят заявка през смартфона си. Отиват 15 минути преди да затвори обекта, показват апликацията и си тръгват с селектираната храна. Сред големите партньори са „Карфур“ и „Икеа“.
Други хранителни вериги като нидерландската Юмбо (Jumbo, да не се бърка с българския съименик) „Кауфланд“ и „Лидл“ пък залагат на практики купуваш 2-взимаш 3 или микс от хранителни продукти в пакетче на символична цена. За съжаление една бърза разходка при немските вериги може все още да се види тъжната гледка продавачи празни торби и масово изхвърляне на едно място кифли, хляб, сладки изделия, изпечени през деня, все още ароматни, но непродадени. Веднъж попитах едни от тях какво я правят, а той със съжалителен поглед само ми посочи зелената кофа, предназначена за хранително компостиране.