Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Фискалният съвет препоръчва нова преработка на проекта за Бюджет 2026

Парите

Фискалният съвет препоръчва нова преработка на проекта за Бюджет 2026

Експертите предлагат това да се направи и с проекта на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026-2028 година

Фискалният съвет препоръчва нова преработка на проекта за Бюджет 2026 - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Експертите от Фискалния съвет на България препоръчват проектът за Бюджет 2026 да бъде отново преработен заедно с проекта на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026-2028 година. Това става ясно от най-новото им становище, изготвено в изпълнение на разпоредбите на чл. 6. от Закона за Фискален съвет и автоматични корективни механизми.

Прогнозата на Фискалния съвет за номинален растеж на БВП за 2025 г. е 10,2%, отговарящ на реален растеж от 3,2% и дефлатор 6,8. Хармонизираната инфлация е 3,5% средногодишна и 3,6% в края на периода.

Относно прогнозата за 2026 г. Фискалният съвет е разработил три варианта – реалистичен, песимистичен и оптимистичен. Базов е реалистичният сценарий с вероятност 60%, а оптимистичният и песимистичният са оценени с по 20% вероятност. Основният сценарий за развитието на икономиката през 2026 г. е изключително близък с този на МФ, както в номинален, така и в структурен аспект. 

За 2026 г. прогнозираме БВП с номинален растеж от 6,8%. Реалният растеж е 2,8% и дефлаторът е 3,9. Хармонизираната инфлация е оценена на 2,9% средногодишна и 3,3% в края на периода.

Фискалният съвет формулира следните изводи и препоръки:

 1. Фискалният съвет би преповторил препоръката от проектобюджета за 2025 г. относно предложените политики и мерки,  а именно, че: 1) Приходите в бюджета са надценени. 2) В разходите за бюджета следва да се премахнат автоматичните индексирания за възнагражденията в някои сектори, които водят до бюджетен дисбаланс. 3) Да се промени подхода на изготвяне на бюджета – да се наблегне на ефективността и качеството на публичните финанси.

2. Във връзка с влизането на България в еврозоната и новата фискална рамка, Фискалният съвет препоръчва при промените в ЗПФ и ЗФСАКМ да бъдат гарантирани съответните промени в бюджетния процес с оглед осигуряване на достатъчна увереност при валидацията на информацията и резултатите по отделните бюджети от страна на ФС. Промените касаят рамката за планиране, програмиране на база средносрочните фискални рамки, обвързването на фискалната политика със съответните секторни разходни средносрочни рамки, въвеждане на механизмите за Преглед на публичните разходи, с цел преминаване към ефективно програмно бюджетиране на секторно и министерско ниво.

3. Икономическият растеж е значителен, но БВП влиза в период на промяна на източниците на растеж, което представлява риск за нивото на темпа на растеж. Международната среда остава волатилна, със силна степен на неизвестност за възстановяване на водещите европейски икономики.

4. ФС оценява прогнозата за инфлацията за 2026 г. за достоверна, но със съществени рискове за възходяща корекция, поради експанзионистичната фискална политика и натиска върху пазара на труда.

5. Необходимо е по-значително усилие за създаване на циклични буфери, надхвърлящи регулативно изискуемия от 1.5% от БВП. Както и създаване на структурен буфер за осигуряване на по-значително фискално пространство за структурни реформи.

6. Значителните отклонения в оценката на приходите за 2026 г. създава невъзможност за оценка на фискалните правила поради високата степен размера  и структурата на разходите и съответно на дефицита да бъде съществено различна от заложената прогноза на консолидираната бюджетна програма. Също така, налице са съществени различия в оценката на отклонението на потенциала за растеж, което влияе върху оценката за изпълнение на фискалните критерии до степен да не могат да бъдат потвърдени.

7. Налице е отклонение на критерия за нетните първични разходи, и нарушаване още в първата година на изпълнението на средносрочния фискално-структурен план.

8. Правилото за размер на публичния сектор до 40% от БВП е нарушено през 2026 г. и остава такова през следващите години.

9. Фискалният съвет счита, че проекциите за приходите в проектобюджета са надценени. Разработената от Фискалния съвет оценка за приходите за 2026 г. показва риск от неизпълнение на данъчните приходи от 3.5 до 4,7 млрд. евро., в зависимост от допусканията за развитието на структурата на БВП.  Фискалният съвет не може да валидира и очакваните приходи, както и достоверността на данните във формат „Държавно управление“. За по-голяма прозрачност, считаме, че МФ трябва да публикува техническа част за прехода между касовия формат на Консолидираната програма и формата на „Държавно управление“.

10. Липсва обвързване между прогнозата за БВП и заложеното повишаване на събираемостта на данъците във връзка с предложените дискреционни мерки за изсветляване на икономиката. Като се има предвид, че съвкупността от ефектите от дискреционни мерки доведе до повишаване само с 0,2-0,3% от БВП в събраните данъчни приходи за 2025 г., ФС оценява размера на тези мерки на не повече от една четвърт от прогнозираните от МФ.

11. Експанзията на държавните разходи през 2026г. в размер на около 5% от БВП води до промяна в съотношението публичен/частен сектор и продължение на увеличение на дела му, въпреки много доброто развитие на икономиката . Публичният сектор достига 45,0% от БВП, което е над предвиденото ограничение в Закона за публичните финанси от 40%. Дори с отчитане на средствата от ПВУ, и това, че проектите трябва да бъдат завършени до трето тримесечие на годината, тази експанзия на публичния сектор е нерационална. Големият публичен сектор ще ограничи и икономическия растеж и възможностите за възстановяване след кризи.

12. Фискалният съвет препоръчва да бъдат премахнати всички числови правила, водещи до процикличност на разходите.

13. С притеснителни темпове нараства размерът на консолидирания държавен дълг – увеличава се до 29% от БВП за тази година и достига до 37% от БВП в края на разглеждания период. Разходите за лихви също растат –  от 0,5 млрд. евро. за 2024г. и до 1,8 млрд. евро. през 2028 г. Рязкото нарастване на дълговото бреме ще доведе до увеличаване на цената на финансиране на дълга на международните пазари. С това темпо България е на път да загуби имиджа на страна с нисък фискален риск по отношение на своята задлъжнялост.

14. През 2020 г. от обхвата на правилото за дела на разходите в КФП бяха изключени разходите, извършвани от сметки за средства от Европейския съюз, с мотива да не се ограничава усвояването на средствата. Според Фискалния съвет изключението за европейски сметки, следва да отпадне и да бъде променен ЗПФ поради противоречие с икономическата логика на това правило да ограничава фискалната експанзия и влиянието на бюджетните разходи върху макроикономическите агрегати.

15. Фискалният съвет предупреждава, че продължаващата политика за отчисляване на 100% от дивидентите от държавните предприятия в средносрочен план ще доведе до тяхната декапитализация, невъзможност за развитие и поддържане на конкурентоспособност. Освен това, политиката на кроссубсидиране и преразпределение между държавните предприятия, каквото представлява отнемането на 100% от печалбата под форма на дивидент и преразпределянето му чрез капитализация на определени други, е политика на много рискове.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.