Парите
Кирил Вътев: БАБХ и НАП проверяват цената на млякото - от рафта в магазина до полето
Данните ще бъдат оповестени на следващото заседание на Консултативния съвет по млякото
„Точката за следващото заседание ще бъде анализ на хранителната верига по обратната проследимост от рафта към полето - къде и как се разпределя добавената стойност. Тече съвместна проверка между БАБХ и НАП. БАБХ познава много добре обратната проследимост, а НАП - фактурите и разликите в тях”.
Това заяви министърът на земеделието и храните Кирил Вътев пред журналисти след заседанието на Консултативния съвет по млякото, който се проведе по рано днес.
„Нито потребителят е доволен, нито преработвателят е доволен, нито производителят е доволен от тази цена. На следващото заседание на този Съвет ще дадем отговор какво всъщност става по веригата“, съобщи министърът на земеделието.
„Има много оплаквания от страна на животновъдите и преработвателите, това е нормално, но се надяваме с времето и следващите срещи все повече хора да разберат, че сме едно неразривно цяло“, добави Вътев.
„Цената на крайния пазар не се определя нито от министър, нито от производител, а от търговеца. Когато има някой да плаща тази цена, той я държи. Имаме може би недостатъчно конкуренция, защото пазарът в България вече се доминира от определен тип търговски обекти на дребно. Когато конкуренцията там предполага понижаване на цената, тя ще бъде намалена“, обясни Вътев и уточни, че цената не може да бъде „определяна административно от никого“.
„Нямаме право да разследваме картел, но можем да направим абсолютно достоверна проверка за разпределянето на добавената стойност по цялата хранителна верига от рафта в магазина до полето“, каза Вътев.
Владислав Михайлов от Националната асоциация на млекапреработвателите коментира, че в момента върви проверка на КЗК. „На над 7 предприятия от нашата асоциация са пратени запитвания от КЗК“, каза той и уточни, че срещата е била конструктивна и трябва да продължат да работят с този подход.
„5 големи международни не български корпорации контролират 6 от големите търговски вериги, които контролират над 2/3 - до 70% от българския пазар на хранителните продукти”, коментира Михайлов.