Парите
Купувач на хоризонта: Появи се компания, готова да плати 38 млрд. долара за японската верига 7-Eleven
Канадски гигант в областта на магазините за бързооборотни стоки предложи оферта на стойност 38 млрд. долара за японската компания 7-Eleven. Това може да се окаже и рекордно чуждестранно поглъщане в страната, съобщи "Би Би Си".
Собственикът на Circle K - Alimentation Couche-Tard (ACT) - направи предложението за веригата, която е основна в Азия и Северна Америка на 19 август.
Ако сделката бъде осъществена, площта на ACT в САЩ и Канада ще се удвои до над 20 000 обекта.
Новината идва, след като японският фондов пазар беше разтърсен от рекордни колебания по-рано този месец.
Офертата на стойност 5,6 трилиона японски йени оценява 7-Eleven на една пета повече от цената, на която беше предложена на японската фондова борса.
ACT заяви, че "е представила приятелско, необвързващо предложение“ за закупуване на веригата за търговия на дребно, но че няма гаранция, че то ще бъде осъществено.
„Компанията е съсредоточена върху постигането на взаимно приемлива сделка, която да е от полза за клиентите, служителите, франчайз получателите и акционерите на двете компании“, заяви ACT.
Междувременно базираната в Токио Seven & i Holdings, която е собственик на 7-Eleven, заяви, че е сформирала специална комисия, която да разгледа офертата.
Тя заяви, че е „получила поверително, необвързващо и предварително предложение от ACT за придобиване на всички нейни акции в обращение“.
„Специалният комитет възнамерява да извърши бърз, внимателен и цялостен преглед на предложението“, добави тя.
Ако сделката бъде договорена, тя може да се сблъска с предизвикателства от страна на органите за наблюдение на конкуренцията в Северна Америка. Веригата 7-Eleven управлява повече от 13 000 магазина в САЩ и Канада, докато Couche-Tard има над 9 000.
През последните години инвеститори активисти настояваха Seven & i да продаде някои от активите си, за да се съсредоточи компанията върху марката 7-Eleven.
Предложението за поглъщане идва и след като японският фондов пазар отбеляза рекорден спад, а след това и рекорден скок след решението на централната банка да повиши разходите по заемите.
За първи път марката 7-Eleven е внесена в Япония от САЩ през 1974 г. от магната в търговията на дребно Масатоши Ито.
На Ито, който почина през 2023 г. на 98-годишна възраст, се приписва заслугата за превръщането на веригата магазини за бързооборотни стоки в глобална бизнес империя.
Днес 7-Eleven разполага с 85 000 магазина в 20 държави и територии по света и има голямо присъствие в Азия.