Парите
Никола Стоянов: Готов е единният стикер, указващ трайно ниските цени на храни в магазините
„Към момента смятам, че успяваме да укротим цените“, категоричен е служебният министър на икономиката
Единният стикер, показващ трайно ниските цени на хранителните продукти, с които са се ангажирали търговските обекти е готов. Той е разработен от Министерството на икономиката и индустрията и вече е предоставен на веригите, които са заявили желание за включване в информационната система foodprice.bg. Това съобщи министър Никола Стоянов в сутрешния блок на bTV.
От около седмица сайтът foodprice.bg предоставя информация за целия процес по ценообразуване на хранителните продукти – от стойността на суровината, през тази на внос и на едро, до крайната, която заплащат хората в магазина.
„Отправихме покана до всички юридически лица, които се занимават с търговия на дребно на хранителни продукти и имат годишен оборот от над 30 млн. лв., да се включат в нашата инициатива“, обясни икономическият министър.
До момента на сайта се визуализират само средни цени на дребно. Според икономическия министър затова ще бъде положително, ако търговските обекти участват.
„От една страна това ще насърчи конкуренцията и ще осветли процеса, а от друга – само те могат да се ангажират каква е най-ниската цена, на която продават продуктите си“, коментира той.
До този момент едва две търговски вериги са подали информация към сайта foodprice.bg, като тя вече е публикувана, стана ясно още от думите на икономическия министър.
„Едната верига е дала информация само за 5 продукта в цялата страна, а другата за 15, но за две области в България. Надяваме се това да е само начало на процеса и тепърва да има много по-голяма активност“, каза още министър Стоянов.
Задължително условие е всяка верига, включваща се в инициативата, да декларира, че за една седмица напред ще продава продуктите на посочените от нея цени. Тази стойност през периода може да намалява, но не и да се увеличава. Информацията от тях следва да постъпва всеки четвъртък в Министерството на икономиката и индустрията и цената ще важи от петък до четвъртък. Промоциите, които търговските обекти провеждат, не могат да бъдат включвани на сайта foodprice.bg.
По думите на Стоянов ефектът от мерките срещу високите цени вече е на лице.
„Към момента смятам, че успяваме да укротим цените. Не сме очаквали резултатите да дойдат веднага. В опита си за овладяване на цените правителството действа систематично – със серия от инструменти и мерки“, обясни той.
Никола Стоянов подчерта, че от една страна имат за цел да информират хората за цените чрез сайта, от друга са подготвили и съответните законови промени, а от трета са затегнали контрола. Според него вече се наблюдава рязък спад в производствените цените, така че през април трябва да се усети и спад в цените в магазините.
„Информационният сайт за цените на храните се посещава над 10 000 пъти на ден, но очакват тази бройка да се повиши, тъй като от вчера две от веригите магазини започнаха да подават своите цени. Очакваме другата седмица да се включат и останалите“, поясни Стоянов.
Служебният министър на икономиката обясни, че ако се погледне цената на млякото на едро и в магазините, изводът е само един – да се затегне контрола върху търговците.
„Явно някой по веригата се опитва да генерира по-сериозни печалби, въпреки спада в суровината при производителите“, отчете Стоянов.
За да бъдат улеснени потребителите е разработен единният стикер, който търговците при желание ще могат да поставят на тези продукти, които се прелагат с понижени цени. Той е в три варианта – кръгъл, правоъгълен и квадратен, с оглед разликите в стелажите на магазините.
От вчера стикерите са предоставени на двете вериги, заявили участие в сайта foodprice.bg и вече са поставени в част от търговските им обекти в страната.