Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Превозвачите: Исканите отстъпки от тол таксите са заради инфлацията

Парите

Превозвачите: Исканите отстъпки от тол таксите са заради инфлацията

Толсистемата се превръща от система за събиране на такси в система за събиране на глоби, посочи Йордан Арабаджиев от СМП

Превозвачите: Исканите отстъпки от тол таксите са заради инфлацията - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

„Отстъпките за тол таксите на база изминато разстояние целят да се възпре инфлацията и да се даде глътка въздух на превозвачите, които оперират на българския пазар, независимо дали са български или чужди“, това коментира пред Нова нюз Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

По думите му от тези отстъпки ще могат да се възползват около 1/3-та от българските превозвачи. Намалението при тол таксите ще бъде за най-силните компании, тези, които имат изминати над 4000 и над 6000 километра на територията на страната.

Той отрече, че леките коли плащат повече за ползване на пътищата в сравнение с приходите от тол такси. Арабаджиев се съгласи с мнението, че камионите рушат най-много пътищата.

„От година наблюдаваме тенденция системата от събиране на такси да се превърне в система за събиране на глоби“, обясни председателят на превозвачите като даде конкретни примери. Всички международни компании искат одит на тол системата и връщането на контрола в държавата, а не в австрийската компания, която оперира в момента българската система.

В съото време пред журналистите министърът на Регионалното развитие разкри, че е установена липса на т. нар. изходен код на електронната системата за събиране на пътни такси по републиканската пътна мрежа. За това той е сезирал Държавна агенция „Национална сигурност“. След доклад от председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ до МРРБ, министърът е информирал ДАНС, че изходният код не е наличен в АПИ и няма информация къде и от кого се съхранява. Андрей Цеков е поискал съдействие от агенцията за проверка, тъй като Националната тол система е част от националната сигурност на страната.

„Тол системата, за която държавата е платила 180 млн. лв. и която трябва да бъде както софтеурно, така и хардуерно собственост на българската държава, на практика не се контролира в момента от държавата“, подчерта регионалният министър и коментира, че това не позволява агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси.

Министърът съобщи още, че достъп до системата в момента има единствено и само нейният разработчик, макар че в договора изрично е упоменато, че изходните кодове се предоставят на АПИ. Той допълни, че вътрешната проверка в АПИ е установила, че изходният код е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет, съответно през 2018 г. и 2019 г. Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за тол таксите. В момента обаче те не са налични в АПИ.

Анкети