Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Шефът на НАП: Притесненията за еврото са абсолютно неоснователни

Парите

Шефът на НАП: Притесненията за еврото са абсолютно неоснователни

Шефът на НАП: Притесненията за еврото са абсолютно неоснователни - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Притесненията за еврото са абсолютно неоснователни. Това заяви изпълнителният директор на Националната агенция за приходите Румен Спецов в ефира на Нова телевизия.

Институционален контрол и реални проверки

Според шефа на НАП държавата вече предприема активни действия по контрол. От 3 юни са започнали масови проверки в над 30 града и над 150 търговски обекта. Следи се за покачване на цените в 14 основни категории хранителни стоки – от хляб и млечни продукти до минерална вода. „Ние ще проверяваме дали повишението на цените е икономически обосновано – например заради по-високи заплати или скъпи суровини – или е чиста спекула“, обясни Спецов. Той подчерта, че НАП не може да определя търговската надценка, но може да търси логиката зад нея.

Какво е „необоснована“ цена?

Най-големият въпрос остава как институциите ще определят какво е „необосновано поскъпване“? Ако един хляб от 2 лева изведнъж стане 2 евро, това е увеличение от близо 4 пъти. „Ние ще търсим дали е имало някаква промяна в дейността на търговеца. Ако не – ще считаме това за необосновано повишение“, казва Спецов.

Закръгляването на цените – „дребна“ спекула?

Преходът към евро също така ще изисква промени в начина на ценообразуване – от стоки за 2.47 лв. до такива с по-удобна цена от 2.60 евро. Но „удобното закръгляване“ може да доведе до значителни печалби за търговците. „20 стотинки не са малко за уязвимите групи. Това също ще следим внимателно“, увери Спецов. За целта НАП работи съвместно с Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията. Вече е подписан и официален меморандум за сътрудничество.

Какви ще са санкциите?

Санкциите за нарушения могат да бъдат сериозни – от 3 до 5 хиляди лева за физически лица и от 7 хиляди лева за юридически. Комисията за защита на конкуренцията има право да разследва и случаи на предварителна договорка между търговци. Институциите са категорични, че най-трудно ще се контролира секторът на услугите – бюти индустрия, дребни ремонти, заведения. Именно там най-често се среща т.нар. „сива икономика“.

А какво става със заплатите?

Много работещи се притесняват дали работодателите няма да се възползват от валутната промяна, за да променят условията на труд. Спецов обаче уверява, че няма нужда от преподписване на трудови договори – преизчисленията ще се извършват автоматично от системата на НАП и всеки може да провери това в профила си.

Как ще се отрази еврото на икономиката?

 Очакванията са оптимистични - по-добър кредитен рейтинг, повече чуждестранни инвестиции и засилена икономическа стабилност. „Самият факт, че сме одобрени за еврозоната, повишава доверието към България“, казва Спецов.

Въпреки амбициозния бюджетен план за над 52 милиарда лева през 2025 г., изпълнението върви добре, твърди директорът на НАП. „Имаме ръст от 15–18% спрямо миналата година. Очакваме реалната картина да се оформи след 30 юни, когато приключва подаването на данъчни декларации“, обясни той.

Гони ли НАП само „дребните“?

Спецов отговаря и на критиките, че Агенцията „гони фризьорките, но не и олигарсите“. Според него малките бизнеси също акумулират значителни обороти и нарушения. „Имаме регистрирани 12 100 дружества в бюти сектора, а открихме още 6 500 нерегистрирани – това не е малко“, категоричен е той.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.