Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Проучване: Plug-in хибридните автомобили замърсяват почти толкова, колкото и тези с ДВГ

Анализи

Проучване: Plug-in хибридните автомобили замърсяват почти толкова, колкото и тези с ДВГ

Проучване: Plug-in хибридните автомобили замърсяват почти толкова, колкото и тези с ДВГ - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Plug-in хибридните автомобили (PHEV), които могат да работят както с електрически батерии, така и с двигатели с вътрешно горене, отделят близо пет пъти повече парникови емисии, отколкото показват официалните данни. Това сочи нов доклад на организацията Transport and Environment, публикуван след анализ на реални данни от над 800 000 автомобила в Европа, съобщи в. "Гардиън".

Производителите представят PHEV моделите като „зелен компромис“ – автомобили, способни да изминават дълги разстояния и същевременно да намаляват емисиите. В лабораторни условия те изглеждат ефективни: официалните тестове показват, че тези автомобили отделят с 75% по-малко CO₂ от бензиновите и дизеловите коли. Реалните данни обаче разкриват съвсем друга картина – хибридите емитират едва 19% по-малко, а не рядко и почти толкова, колкото стандартните двигатели.

Основната причина за огромната разлика е т.нар. „коефициент на полезност“ – делът на пробега, изминат в електрически режим. Докато производителите приемат, че това са около 84% от изминатите километри, реалните измервания показват, че едва 27% от движението се осъществява на ток. Още по-проблемно е, че дори в електрически режим двигателят с вътрешно горене остава активен за близо една трета от изминатото разстояние, тъй като електромоторите често не са достатъчно мощни да задвижат колата самостоятелно.

„Реалните емисии растат, докато официалните намаляват. Разликата се задълбочава и това е сериозен проблем. PHEV автомобилите замърсяват почти толкова, колкото и бензиновите“, казва София Навас Голке, изследовател в Transport and Environment.

Независими експерти определят доклада като „изключително ценен“, тъй като слага край на многогодишните спорове в автомобилната индустрия за липсата на реални данни. „Резултатите показват без съмнение, че разликата между официалните и реалните стойности на разход и емисии при PHEV е далеч по-голяма, отколкото при бензинови или дизелови автомобили“, коментира д-р Патрик Пльоц от Института „Фраунхофер“.

Изводите идват на фона на засилен политически натиск от автомобилните компании, които настояват ЕС да смекчи целите за въглеродни емисии и дори да ревизира планираната забрана на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Германският канцлер Фридрих Мерц дори обеща, че ще направи „всичко по силите си“, за да предотврати „драстично съкращение“ в срока, като PHEV моделите често се посочват като възможна „гъвкава опция“ за бъдещото законодателство.

Новият анализ поставя под въпрос стратегическата роля на плъгин хибридите в енергийния преход и подсказва, че без сериозни корекции в методиката на оценка и по-строги изисквания към производителите, те могат да се окажат по-замърсяващи, отколкото полезни за климатичните цели на Европа.

Анкети