Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Бюджет 2024: Повече от същото

Анализи

Бюджет 2024: Повече от същото

Бюджет 2024: Повече от същото - Tribune.bg
Снимка:
© Financial Tribune

МФ публикува проектобюджет 2024, в който определя дефицит на касова основа от 6,2 млрд. лв. (3% от БВП) и прогнозира ръст на БВП от 3,2%. По методологията на ESA 2010 целта за бюджетен дефицит ще бъде 2,9% от БВП.

Средната инфлация през 2024 г. се очаква да бъде 4,8%, докато инфлацията в края на годината трябва да падне под 3%. Очаква се съотношението държавен дълг към БВП да остане непроменено от 2023 г. на 23,8% от БВП. Новият таван на дълга за 2024 г. ще бъде 11,9 млрд. лв., тъй като през следващата година България ще трябва да погаси 3,5 млрд. лв. стар дълг и да финансира бюджетния дефицит. Държавният дълг ще нарасне през следващите няколко години, достигайки 26,3% от БВП през 2025 г. и 28,8% от БВП през 2026 г., според средносрочната бюджетна рамка.

Представените данни показаха, че приходите в бюджета ще бъдат с 2,3 млрд. лв. по-малко от годишния план през 2023 г., а разходите ще бъдат с 1 млрд. лв. по-малко от очакваното. Неизпълнението на целите ще увеличи касовия бюджетен дефицит за 2023 г. с над 1,2 млрд. лв. до 3% от БВП, но процедура по ревизия на бюджета няма да бъде стартирана. Проблемът с приходите през 2023 г. идва от по-ниската събираемост на приходите от ДДС и голямата вероятност второто плащане по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) на стойност 1,4 млрд. лв. да не пристигне до края на 2023 г. По-ниските от планираните разходи ще се дължи на по-ниските капиталови разходи, което бе очаквано.

Като цяло проектобюджетът за 2024 г. не предлага значителни промени в политиката или реформи. Очаква се приходите да нараснат с 15,5% на годишна база в сравнение с очакваното изпълнение на бюджета за 2023 г. до 77 606,7 млн. лв., а общите разходи ще нараснат с 14,8% на годишна база от очакваните разходи през 2023 г. до 83 826,0 млн. лв. Увеличението на приходите би трябвало да се дължи най-вече на нововъведената такса за транзит на руски газ по Балкански поток, която трябва да доведе до 2 млрд. лв. приходи догодина, както и на еврофондовете. Очакваните евросредства трябва да достигнат 1,9 млрд. лв., но е възможно 1,4 млрд. лв., които трябваше да постъпят до края на 2023 г., да бъдат включени в дължимите плащания за 2024 г. поради очаквано забавяне. Данъчните приходи трябва да се увеличат с 13,9% на годишна база през 2024 г. Около 740 млн. лв. трябва да бъдат генерирани от мерки за подобряване на събираемостта на данъците, 140,1 млн. лв. - от увеличение на акцизите върху тютюна и цигарите, 302,5 млн. лв. - от повишения максимален осигурителен доход и 220 млн. лв. от нововъведения 15% данък за големите корпорации. Държавата ще поиска изплащането на 100% от дивидентите на държавните дружества, което трябва да доведе до 324,3 млн. лв. приходи.

Бюджетът се фокусира най-вече върху увеличенията на заплатите и пенсиите, подобно на предишните бюджетни рамки през последните няколко години. Минималната работна заплата ще се увеличи с 19,6% до 933 лв. през 2024 г. От MB също очакват средната работна заплата да се повиши с 10-12%. Заплатите на учителите ще бъдат увеличени до 125% от средната заплата в страната. Правителството планира и увеличение на максималния осигурителен доход с 350 лв. до 3750 лв./месец. Намалената ставка на ДДС за фитнеси ще бъде върната към стандартната ставка от 20% от началото на 2024 г., докато ставката на ДДС от 0% за брашно и хляб остава в сила до средата на 2024. Намалената ставка на ДДС от 9% за ресторанти и хотели ще остане в сила до края на 2024.

По отношение на разходите, една от най-видимите мерки е увеличението с 50% на годишна база на капиталовите разходи, планирани за следващата година до 12 млрд. лв. Няма подробна информация за какво ще бъдат изразходвани средствата, освен плановете за отпускане на 1 млрд. лв. за общински инфраструктурни проекти. Увеличението на планираните капиталови разходи отново е твърде амбициозно и може да се тълкува като имплицитен буфер от страна на разходите. Пенсиите ще се вдигнат с 11% от 1 юли по швейцарската формула.

Източник: Анализ на Георги Кадиев публикуван във Фейсбук

Анкети