Анализи
Инженер с шокиращи разкрития за качеството на самолетите на Boeing
Инженер прогнозира стотици смъртни случаи поради масови проблеми със самолетите на на Boeing. Световният лидер в гражданската авиация беше обвинен в системни нарушения на производствените процеси.
„Ако в близко бъдеще американският производител не реши проблема с безопасността при сглобяването на самолети, техните фюзелажи може да започнат да се разпадат време на полет“, това заяви пред конгреса Сам Салехпур.
Настоящата 2024 година не започна по най-добрия начин за най-големия производител на самолети в света, американската корпорация Boeing. Компанията беше подложена на критики след поредица от инциденти, които сполетяха нейните самолети.
През януари вратата на аварийния изход на пътнически самолет Boeing 737 MAX 9 на Alaska Airlines беше откъсната по време на полет. Кабината се е разхерметизирала и самолетът е кацнал аварийно. На борда е имало 171 пътници и шестима членове на екипажа. Няма жертви. Разследването показа, че при монтирането на люка са забравили да го завинтят. Малко по-късно подобен проблем беше открит в още десетки самолети.
През март се случи инцидент с Boeing 787 Dreamliner на чилийската авиокомпания Latam, изпълняващ полет от Сидни (Австралия) до Окланд (Нова Зеландия). По време на полета самолетът рязко загуби височина и „потъва“ със 100 метра, в резултат на което са ранени 50 души: 12 човека, включително трима членове на екипажа, са хоспитализирани. Причината за инцидента са "технически проблеми". След този инцидент обаче Boeing препоръча на авиокомпаниите да проверят седалките в пилотската кабина на всички 787 Dreamliner.
През април корпусът на двигателя на самолет Boeing 737-800, собственост на American Southwest Airlines, се откъсна по време на полет и удари задкрилките. След това самолетът кацна аварийно на летището, от което е излетял. Няма жертви.
Към съществуващите жалби срещу корпорацията беше добавено и обвинение в убийство. През март бившият инженер по контрол на качеството на Boeing Джон Барнет, който е работил за корпорацията в продължение на 32 години, беше открит мъртъв на паркинга на хотел в Чарлстън, Южна Каролина. Той многократно критикува производствените стандарти на концерна и планира да свидетелства срещу Boeing в процеса. Според полицейския доклад Барнет е починал от „самопричинена огнестрелна рана“. Много скептици обаче побързаха да обвинят самата корпорация за това.
Барнет беше първият, който говори за многобройни проблеми с безопасността и качеството на продуктите на концерна след поредица от инциденти с новия самолет Boeing 737 MAX. Инженерът заяви, че проблемите възникват в ранните етапи на производството на самолетите, а ръководството умишлено ги игнорира.
Сега на сцената се появи друг (бивш) служител на Boeing, който обвинява корпорацията за проблеми с безопасността, които според него могат да доведат до смъртта на стотици хора в самолетни катастрофи. Става въпрос за инженера по контрола на качеството Сам Салехпур. Той изрази опасенията си пред Конгреса на САЩ , съобщи британското издание The Guardian.
Салехпур, който е работил за Boeing повече от 10 години, каза, че е идентифицирал проблем с пропуски между ключови части на самолета Boeing 787 Dreamliner. Според него монтажниците не закрепват правилно частите на фюзелажа на самолетите от този модел, за да ускорят производствения процес. Това може да доведе до преждевременно разрушаване на обшивката и от там на самолета по време на полет. Инженерът отбеляза, че проблемът засяга повече от хиляда самолета, които са на разположение на много авиокомпании.
Бивш служител на компанията призова Boeing да спре всички 787 Dreamliners и да извърши задълбочен преглед. Според него части от фюзелажа на самолетите могат да се отчупят след няколко хиляди часа полет.
В прессъобщение Boeing каза, че компанията е "предприела важни стъпки за укрепване на своята култура на безопасност" от 2020 г. насам, но добави: "Ние знаем, че все още имаме работа за вършене и предприемаме всяка необходима стъпка за подобряване."
Boeing продължава да поставя безопасността и качеството над всичко останало и открито споделя информация с регулаторни органи, клиенти и други заинтересовани страни.
Компанията каза, че семейството самолети 787 и 777 са напълно безопасни и нарече твърденията на Салехпур за Dreamliner "неточни". На скорошен брифинг ръководителите на Boeing очертаха своята "строга" програма за тестване и "строги проверки", през които машините преминават в производствения си процес. Всичко това, според тях, позволява на компанията да бъде уверена в надеждността на самолетите.
Федералната авиационна администрация на САЩ ще прегледа твърденията на бившия служител и вероятно ще започне разследване.
„Надявам се, че разследващата подкомисия на Сената ще потърси отговорност от Boeing и ще поиска край на „културата на бизнеса“, която поставя печалбата пред безопасността“, каза Салехпур пред Конгреса.