Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Нели Колева, „Заедно в час“: Учителските заплати трябва да растат, но не за всички

Анализи

Нели Колева, „Заедно в час“: Учителските заплати трябва да растат, но не за всички

Българското образование се намира в 19 век на всички нива, а ситуацията, в която се намира държавата, е пряк резултат от ситуацията в образованието, отбеляза експертът

Нели Колева, Заедно в час: Учителските заплати трябва да растат, но не за всички - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Учителските заплати трябва  да растат, но не за всички учители. Това заяви пред БНР Нели Колева, директор „Публични партньорства“ във фондация „Заедно в час“.

„Не виждам защо трябва да се вдигат заплатите на тези учители, чиито ученици ходят на частни уроци от трети клас, както и в училищата, които си пишат актив за споделените постижения между тях и частните школи“.

Тя коментира средния резултат от 3.93 на задължителната матура по български език и литература тази година.

„Оценката не е Добър 4 , а кръгла двойка. Скалата, на която пишем 3 в България е на 30%. Това е смехотворно. Всяко взискателно училище пише 3 на 60%. Дължим истината на обществото.  Ако се въведе адекватната скала на оценяване, реалният резултат от матурите ще е Слаб 2“.

Работата на училището е да учи децата и ако методите, които се използват в момента, не работят, трябва да се намерят други, убедена е тя.

„Ако социалните системи не работят, трябва да бъдат преосмислени и променени. Да обвиняваме децата за провала на възрастните, това е абсолютно възмутително“.

Колева отбеляза още, че едва 7-8 % от зрелостниците тази година са от семейства с нисък социален статус.

„Да хвърлим вината върху 8, дори и 10 % от учениците за колективния провал, не е достойно“.

Учениците имат мотивация, когато виждат смисъл и полза, подчерта Нели Колева.

„Когато училището е място, в което не намират смисъл и това, което се преподава няма никаква връзка с реалния живот, а отношението на учителите ги кара да се чувстват така, все едно, че те са проблема, няма как да има мотивация“.

Няма да намерите нито един човек, работещ в сферата на образованието, който да приеме тези резултати с учудване, посочи още Колева.

„Българското образование се намира в 19 век на всички нива. Има нужда от спешни действия. Депреоритизирали сме бъдещето на държавата в лицето на най-мощния инструмент, с който разполага  - образованието. Надявам се, че това дъно наистина ще разлюлее камбаната и всички ще започнем да се интересуваме“. 

Колева смята, че е необходимо да се направи анализ какво се е случило и какво правят началните учители, което после се губи.

„Не става въпрос просто за една реформа. Учителската квалификация е ключова. Каква е ролята на училищните директори? Натрупала се е много инерция. Докато смятаме, че добрата оценка е 50% успеваемост, и 10 хиляди лева да започнат да взимат учителите, те няма да имат стимул да произвеждат качество. Въртим се в порочен кръг. Цената сега плащат децата, а след 10-20 години ще я плащаме и ние, които стоим и констатираме“.

Ситуацията, в която се намира държавата, е пряк резултат от ситуацията в образованието, отбеляза още тя.

Анкети