Анализи
Руската петролна индустрия усеща натиска на западните санкции в Индия
Руската търговия с петрол започва да усеща натиска на западните санкции, тъй като индийските рафинерии вече не приемат танкери на държавната корабна компания „Совкомфлот“, съобщи „Блумбърг“.
След санкциите, наложени на Русия заради инвазията ѝ в Украйна, Москва търси нови пазари за своите изкопаеми горива. Индия се превърна в ключов купувач на руски петрол, на второ място след Китай.
През последните месеци множество танкери, превозващи руски суров петрол, не можаха да разтоварят в индийски пристанища във връзка със санкциите. Десетки санкционирани плавателни съдове в момента стоят на празен ход в брой, невиждан от 2017 г. насам.
САЩ затягат ограниченията си срещу руския петрол от октомври миналата година, като санкционираха около 40 танкера, участващи в търговията. Най-голямата руска корабна компания, „Совкомфлот“, попадна под нови санкции през февруари за нарушаване на тавана на цените от 60 долара за барел.
Към края на 2023 г. държавите от Групата на седемте (Г-7) обещаха да засилят прилагането на ценовия таван, въведен за първи път през декември 2022 г., след като се появиха доклади, че Русия продължава да изнася голяма част от суровия си петрол на цена над 60 долара за барел, като използва „флот-призрак“ от предимно незастраховани танкери.
„Совкомфлот“ е транспортирал около една пета от всички доставки на руски суров петрол за Индия през 2023 г., отбелязва „Блумбърг“.
Нарастващите предизвикателства пред руската петролна индустрия, един от основните източници на приходи на Москва, се усложняват от атаките на украински дронове срещу рафинериите на страната. Министерството на отбраната на Великобритания заяви, че ударите с дронове вероятно са нарушили работата на поне 10% от капацитета на рафинериите в Русия.