Анализи
За електромобилите и рапицата: Търговското напрежение между Китай и Канада расте
Kитай обяви разследване на вноса на рапица от Канада, което ескалира търговската битка между двете страни.
Ходът, който може да доведе до мита върху ключов канадски износ,идва седмица след като Канада обяви, че ще наложи нови гранични данъци върху произведените в Китай електрически превозни средства, стомана и алуминий.
Пекин също така каза, че ще подаде жалба до Световната търговска организация относно тарифите за електромобили, които той критикува като "дискриминационни" и "едностранни".
Министърът на земеделието на Канада заяви, че плановете за разследване вноса на рапицата са „дълбоко обезпокоителни“, а правителството му следи отблизо ситуацията.
Последните спорове идват, когато все повече правителства, включително САЩ и Европейския съюз, издигат бариери срещу произведените в Китай електрически автомобили.
При обявяването на тарифите за електромобили миналата седмица канадският премиер Джъстин Трюдо каза, че страни като Китай са „избрали да си дадат несправедливо предимство на глобалния пазар“.
Западните държави твърдят, че китайските фирми се възползват от субсидии и друга правителствена помощ, което позволява "дъмпинг", което е, когато продуктът се продава под себестойността, което затруднява конкурентоспособността на други фирми.
Китай цитира подобни оплаквания за дъмпинг в своята проверка на канадското олио от рапица, отбелязвайки, че вносът е скочил със 170% от 2023 г. насам.
„Позицията на Китай е ясна. Страната ще предприеме всички необходими мерки, за да защити законните права и интереси на китайските компании“, каза говорител на китайското министерство на търговията при обявяването на мерките, предава BBC.
Китай също започна разследвания на европейско свинско месо и млечни продукти. Наскоро отказа да наложи мита върху френския коняк, въпреки предполагаемия дъмпинг.
Рапицата е основен селскостопански продукт в Канада, представляващ приблизително една четвърт от всички приходи от земеделски култури, според данни на индустриалната група Canola Council.
Канада изнася повече от 90% от своята рапица, която се продава като сурови семена, масло/олио или брашно и се използва за готвене, храна за животни и някои форми на енергия, според съвета.
Вносът на канадска рапица в Китай през миналата година е бил на стойност около 5 милиарда долара (3,7 милиарда долара; 2,8 милиарда паунда) миналата година, което прави страната вторият по големина пазар след САЩ.
Именно този пазар беше цел в предишни търговски спорове.
Пекин блокира износа от две големи канадски зърнени компании за три години, позовавайки се на опасения за вредители, след ареста през 2018 г. във Ванкувър на китайската бизнесдама Мън Уанджоу, главен финансов директор на технологичната фирма Huawei.
Министърът на земеделието на Канада, Лорънс Маколи, каза, че канадските фермери „зависят от и играят според основан на правила глобален търговски ред, който осигурява надежден достъп до пазара“.
Наричайки съобщението на Пекин „много тревожно“, той каза, че Отава следи отблизо развитието.
„Ще продължим да защитаваме и подкрепяме сектора и във всеки следващ етап“, каза той.