Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Защо цената на кафето не спира да нараства

Анализи

Защо цената на кафето не спира да нараства

Защо цената на кафето не спира да нараства - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Ритуалът с пиенето на кафе, свещен момент за милиони хора по света, става все по-скъпо удоволствие. През последните години цената на кафето се повиши значително, предизвиквайки безпокойство както у потребителите, така и сред компаниите в сектора. Опасенията са, че тази възходяща тенденция ще продължи и през идните месеци, дори години. Различни фактори са в основата на подобен сценарий: от климатичната криза, която застрашава реколтите, през нестабилността на пазара на суровини, до геополитическото напрежение, създаващо трудности по веригите за доставки.

Защо цената на кафето не спира да нараства?

Пазарът на кафе преминава през период на големи сътресения, като цената на зеленото кафе (което не е термично обработено, тоест зърната му не са изпечени) достигна исторически нива.

Само преди три години един фунт (0,454 кг.) зелено кафе струваше около 1 долар, а днес надхвърля 2,45 долара, отбелязвайки растеж от 66 на сто спрямо миналата година.

Прогнозите са цената за килограм кафе „арабика“ да нарасне до 4,35 долара през 2025 г спрямо 2,35 долара през 2018 г. „Робуста“-та ще поскъпне до 2,8 долара за килограм през 2025 г. спрямо 1,87 долара през 2018 година.

Това повишение се дължи на редица фактори с пагубно въздействие върху производството и разпространението на кафето, пише италианското издание „Мъни“.

Климатични промени

Изменението на климата със сигурност е сред основните причини. Проливните дъждове в Бразилия и сушата във Виетнам доведоха до рязко намаляване на производството, което предизвика намалено предлагане и увеличи разходите. Кристина Скокиа, главен изпълнителен директор на „ИлиКафе“ (IllyCaffè), подчерта неотдавна как екстремните климатични явления могат да доведат до намаляване на обработваемите площи за отглеждане на кафе с 50 на сто до 2050 г. Този драматичен сценарий вече е видим в краткосрочен план и оказва незабавен ефект върху цените.

Експерт: Цените на кафето няма да спаднат, те ще останат много високи

Логистика

Освен климата върху сектора за производство и разпространение на кафе оказват натиск логистичните проблеми и пазарните спекулации. Задръстванията в пристанищата, и особено на Суецкия канал, забавиха снабдяването, увеличиха разходите и удължиха времето за доставка. Суровини като кафето са особено податливи на ценова нестабилност и се влияят от промените на пазарите. Всички тези елементи допринасят за поддържането на тенденцията за постоянно нарастване на цените, което има пряко отражение върху потребителите, предава БТА.

Неслучайно Джузепе Лаваца, президент на едноименната компания, заяви: „Никога не сме виждали нещо подобно в нашата индустрия“, предупреждавайки, че този натиск върху цените може да продължи до 2025 г. Междувременно потребителите в Италия виждат как цената на чаша кафе, която пият на крак на бара, е поскъпнала с 15 на сто през последните три години и има опасения, че скоро може да достигне 2 евро

Докъде ще стигнат цените?

Според анализатори в индустрията цените на кафето може да останат нестабилни и като цяло високи поне до края на 2024 година.

Прогнозите са повлияни от комбинация от фактори, включително тенденции в климатичните условия, геополитическа стабилност и променящи се екологични разпоредби. Много експерти смятат, че изменението на климата ще продължи да представлява значителна заплаха за производството на кафе, особено ако екстремните климатични явления като Ел Ниньо зачестят. Това може допълнително да намали производството в ключови страни като Бразилия и Виетнам и по този начин да поддържа цените на високи нива.

Друг елемент, който може да тласне цените още повече нагоре, е динамиката на финансовия пазар. С все по-големия спекулативен елемент при фючърсите на кафето, подхранван от опасенията за по-нататъшни спадове в предлагането, цените могат да нараснат бързо в близко бъдеще. Например през юли 2024 г. фючърси за зърна „Робуста“ в Лондон достигнаха най-високата си стойност за всички времена, доста над 4000 долара за тон, ниво, което би било немислимо само преди няколко години.

Дългосрочните прогнози също не будят оптимизъм. Някои анализатори предполагат, че цените могат да се стабилизират, само когато климатичните и геополитически условия отново станат благоприятни, което обаче може да отнеме няколко години. Ако световното производство не успее да отговори на нарастващото търсене, възможно е цените да се покачат още повече, достигайки невиждани досега нива.

Международната организация по кафето (ICO) посочи, че потреблението на кафе продължава да расте в световен мащаб, а средните цени са скочили с 48,9 на сто през юли 2024 г. в сравнение с предходната година. Тези данни свидетелстват за напрежение, породено от разликата в  търсенето и предлагането, която може да продължи да се разширява, подкрепяйки по-нататъшно увеличение на цените.

Макар че консумацията на кафе остава висока, ерата на стабилните цени изглежда е към своя край. Прогнозата за бъдещето показва, че потребителите ще трябва да се подготвят да плащат повече за чаша кафе и че цените може да не се върнат към предишните си нива за продължителен период. Пазарът на кафе е в процес на трансформация, която отразява глобалните предизвикателства от изменението на климата, геополитическата нестабилност и само координиран отговор от страна на правителствата и частния сектор може да попречи тези увеличения да се превърнат в „новото нормално“.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.