Автомобили
Има сделка: Stellantis и стачкуващият профсъюз UAW постигнаха предварително споразумение
Stellantis и стачкуващият профсъюз United Auto Workers постигнаха предварително споразумение за нови трудови договори, което ще позволи на работниците да се върнат във фабриките.
Предварителната сделка, постигната след 44-дневна стачка, насочена едновременно към „Големите три“ автомобилни производители в Детройт, е подобна на тази, сключена по-рано тази седмица с Ford, съобщи синдикатът.
„Отново постигнахме това, което само преди седмици ни казаха, че е невъзможно“, заяви президентът на UAW Шон Фейн, добавяйки, че „започнахме да обръщаме хода на войната срещу американската работническа класа“.
Предварителният договор включва 25-процентно увеличение на основните заплати до 2028 г. Корекциите на разходите за живот кумулативно ще повишат най-високата заплата с 33%, до над 42 долара на час.
Подобно на сделката с Ford, всяко предварително споразумение с европейския автомобилен гигант Stellantis ще трябва да бъде ратифицирано чрез гласуване от членовете на UAW.
Но междувременно стачкуващите работници на Stellantis, като тези във Ford, ще се върнат на работа, докато споразумението преминава през процес на ратификация.
Главният оперативен директор на Stellantis North America Марк Стюарт благодари на преговарящите екипи, „които работиха неуморно в продължение на много седмици, за да стигнат до този момент“.
„Очакваме с нетърпение да приветстваме нашите 43 000 служители обратно на работа и да възобновим дейността си, за да обслужваме нашите клиенти“, каза той в изявление.
Президентът Джо Байдън, който стана първият действащ президент на САЩ, застанал на пикет, когато се присъедини към протеста на членовете на UAW в Мичиган миналия месец, приветства споразумението.
„Аплодирам UAW и Stellantis за това, че се обединиха след тежки и добросъвестни преговори за постигане на историческо споразумение, което ще гарантира на работниците заплащането, предимствата, достойнството и уважението, които заслужават“, каза той в изявление.
Увеличението на заплатите е по-ниско от 40-те процента, поискани от Фейн, когато синдикатът започна стачката на 15 септември, в първото едновременно спиране на Ford, General Motors и Stellantis.
То обаче е далеч над увеличението от 9% процента, което Ford първоначално предложи през август.