Автомобили
След Ford и GM приема зарядната инфраструктура за електромобили на Tesla
General Motors също последва конкурента си Ford в приемането на северноамериканския стандарт за зареждане на Tesla. Това означава, че собствениците на електрически превозни средства произведени от GM автоматично получават достъп до мрежата Tesla Supercharger съгласно споразумение, предава Reuters.
Ходът на GM, който следва решението от преди дни на Ford, които също подписаха спорузамумение с Tesla за приемане на стандарта им за зареждане, означава, че три от най-продаваните електрически автомобила в САЩ вече ще бъдат оборудвани с необходимия хардуер за зареждане. Споразумението беше обявено от главния изпълнителен директор на GM Мери Бара и изп. директор на Tesla Илон Мъск в Twitter Spaces.
Очакванията са GM да спести 400 милиона долара на база сключеното споразумение, обяви Бара в интервю за CNBC.
След новината акциите на GM и Tesla се повишиха с 4%. A инвеститорите приветстваха сделката и перспективата за единен хардуерен стандарт за зареждане за северноамериканския пазар.
Според анализатори съюзът между трите водещи автомобилни компании ще има значителни търговски и обществени последици в САЩ.
Tesla, GM и Ford заедно представляват около 70% от текущите продажби на електромобили в страната. Като лидерите в индустрията виждат различните видове конектори за зареждане на EV като една от основните пречки пред по-широкото възприемане от потребителите на електрически превозни средства.
„Лавинообразен ефект“
От гледна точка на потребителите, сделките с автомобилните производители от Детройт изглеждат като победа за Tesla, която инвестира сериозно, за да разположи своите отличителни станции за бързо зареждане в Северна Америка, когато повечето други автомобилни производители делегираха зареждането на трети страни.
Суперзарядните устройства на Tesla представляват около 60% от общите бързи зарядни устройства в Съединените щати и Канада, според данни на Министерството на енергетиката на САЩ.
„Това е доста голямо“, каза Крис Харто, старши политически анализатор на Consumer Reports. „Можех да видя, че това е нещо като ефект на снежна топка от все повече и повече автомобилни производители, които се присъединяват и преминават към стандарта на Tesla.“
За GM и Ford сделките са залог, че ползите от предоставянето на достъп на клиентите им до обширната мрежа за бързо зареждане на Tesla надвишават рисковете техните клиенти да харесат това, което виждат, и да изберат Tesla за следващата си покупка.
На този фон администрацията на Байдън въвежда конкурентен стандарт - „комбинирана система за зареждане“ (CCS) като същевремено се отпускат милиарди долари федерални субсидии за нова зарядна мрежа разположена на около 7 500 мили (12 070 км) по най-натоварените пътища в страната. Съюзът между Tesla, Ford и GM предизвиква посоката на Белия дом.
Още в края на май – след сделката Ford-Tesla секретарят по транспорта в САЩ Пийт Бутиджиг каза пред CNBC, че индустрията в крайна сметка ще се обедини в една система, но че CCS и адептерите ще позволят кръстосано използване на зарядните станции.
Съюзът между Tesla, GM и Ford оказва натиск върху други автомобилни производители и независими мрежови оператори за зареждане, които са приели стандарта CCS. Преминаването на САЩ към стандарта на Tesla може да бъде трудно за конкурентните производители на зарядни станции, които вече създават магазини в Съединените щати, за да произвеждат оборудване, което отговаря на стандартите CCS.
Една от индикациите за това е, че акциите на компаниите за зареждане ChargePoint и EVgo се понижиха с повече от 4% в следборсовата търговия в четвъртък.
От GM обявиха, че още през 2025 г. започват да оборудват всички свои електромобили с конектори, базирани на дизайна на Tesla North American Charging Standard. Но от 2024 г. настоящите собственици на електромобили GM ще могат да използват 12 000 бързи зарядни устройства на Tesla в Северна Америка, като за целта ще им бъдат предоставени специални адаптери.
Илон Мъск категорично заяви, че Tesla по никакъв начин не възнамерява да се възползва от ситуацията и нямат намерение да навлизат в игри свързани с нелоялна конкуренция, опитвйки се да откраднат клиенти от Ford или GM.
„Tesla няма да направи нищо, за да предпочете нашите автомобили. Всичко ще бъде равнопоставено... Най-важното е да напреднем в революцията на електрическите превозни средства.“
Изпълнителният директор на Ford Джим Фарли проведе подобна дискусия с Мъск в Twitter миналия месец, обявявайки, че автомобилният производител номер 2 в САЩ е постигнал споразумение с Tesla, за да позволи на собствениците на електрически превозни средства да получат достъп до повече от 12 000 Tesla Supercharger в Северна Америка още в началото на 2024 г.