Мрежата
Белгия избра испанци да подменят остарелите влакове

От блога на журналиста Апостол Апостолов:
Белгийската железопътна компания NMBS потвърди пред медиите, че е избрала испанският производител CAF за цялостната подмяна на влаковия състав. Поръчката е новите ековозила да бъдат транспортирани от Иберийския полуостров на етапи до 2032 г.
Изборът на испански кандидат първоначално не спечели симпатиите на Държавния съвет на Белгия, от който зависеше дали ще се стигне до финализиране на сделката. За оценителите основен мотив бил, че компанията при предоставяне на офертата не била напълно прозрачна. Впоследствие обаче, след като получили съответните гаранции, Съветът дал зелена светлина на многомилиардния договор.
Испанската компания е отдавна фаворит още от времето на предишното федерално правителство на Александър Де Кро, с което вече има подписано двустранно споразумение през 2022 г. В него е заложено, че ще бъдат закупени енергоефективни влакове с ниски подове за трудноподвижни хора, обособени тихи зони без мобилни телефони. Отделно ще бъдат доставени влакове на батерии, които окончателно да изхвърлят старите дизелови локомотиви. Специално изискване на белгийската железница е новите влакове да имат подробни бордови информационни системи за пътниците и пълна цифрова свързаност с интернет.
По отношение на бордовите информационни системи белгийските влакове, както и повечето в Европа, и в момента имат инсталирани цифрови дисплеи с информация за температурата на въздуха, виртуална графика на всички гари, на които спира влакът, след колко време ще бъде до съответната точка, както и какви прекачвания и на кой може да се осъществят. Така че пътникът още докато седи на креслото си да може да направи с точност своя маршрут.
В обществената поръчка прави впечатление доставката на локомотиви на батерии. Решението има своята естествена развръзка, след като страната обяви, че започва строителството на голям соларен парк по линията на високоскоростните влакове Льовен-Лиеж. Това ще бъде първата в Европа централа, която ще се свърже към стандартното въздушно напрежение, съобщиха от инфраструктурната компания на страната Infrabel. Подобен пилотен проект вече е въведен на още едно място по жп линията край Лиеж. Благодарение на този проект неизползваната земя, особено железопътните насипи, ще бъдат превърнати в площи за зелена енергия, които ще захранват железопътната инфраструктура и могат да се използват от влакове, разказа по-рано през годината по време на демонстрация пред медиите Фредерик Пети, която ръководи железопътната инфраструктура на Белгия. Документацията на проекта е завършена, издадени са нужните екологични и технически разрешителни. Работата ще започне през есента, а паркът трябва да бъде завършен през 2027 г.
Първият парк във Валония разполага с 3 828 панела. Това му позволява да произвежда достатъчно енергия за захранване на почти 500 вътрешни и международни влака всяка седмица.
Наред с комфорта на подвижния парк, белгийските железници вече трета година усилено работят по закриването на непечеливши гари, тъй като близо 90% от билетите вече се закупували или през апликацията на превозвача или от инсталирани автомати на гарите.
И ако тези возила ви се струват стари и непотребни, какво да кажат малко на изток, където в европейска България все още се търкалят композиции от 70-те години на развития социализъм. Сред тях са умилително наричаните червени електрички, произведени в Рига, с които държавната железница поставя на риск живота на хиляди, дръзнали да седнат в подвижните гробници. Запалените локомотиви са ежедневие, закъсненията - също. Видео, споделено във ФБ, показва и печели иронията на зяпачите, че това нещо подобно на остатъци от влак може да развива скорост от 130 км ч.