Мрежата
ЕК отпуска 9 млн.евро по стратегическия коридор „Делта Рейн“

Европейската комисия отпусна 9 милиона евро чрез Механизма за свързване на Европа (МСЕ) за изграждане на тръбопровод за въглероден диоксид, част от стратегическия коридор „Делта Рейн “. Проектът от няколко години усилено се разработва съвместно между BASF, Shell, Gasunie и OGE, а в края на 2023 година получи от Брюксел статут с общ интерес.
Трансграничният инфраструктурен коридор ще свързва Холандия с Германия. Има за цел да транспортира уловени промишлени емисии до офшорни хранилища в Северно море, а водородопроводът ще захранва индустриалните клъстери на между двете съседки.
От съобщение на инвеститорите става ясно, че тази година ще бъдат финализирани техническите решения за проектиране, последвани от процеса на издаване на разрешителни.
Очаква се тръбопроводът да бъде пуснат в експлоатация между 2032 и 2033 г. По план основни консуматори, че бъдат пристанищата в Ротердам и Антверпен, индустриални клъстери в Германия, а впоследствие и други индустриални зони във вътрешността на Европа.
Моторът на тази инициатива е от нидерландска страна и в частност на бившия премиер Марк Рюте. Не еднократно той е заявявал, че залага големи надежди на проекта. Дори е поставен свръхоптимистичен пусков срок - 2028 година. Заради липса на синхронизация в датите на пускане на други свързани с него тръбопроводи цялостното му откриване е отложено най-рано за 2032 година. Междувременно се разработва и още един маршрут на белгийско-нидерландска територия, която да обхване още индустриални зони в региона на Южен Лимбург.
Големият залог и свръхамбиции
От серията обществени обсъждания през 2023 г. в трите страни е станало ясно, че залогът е голям и инициативата е с дългосрочна визия. Началото се поставя с 3 тръбопровода за пренос на водород, въглероден диоксид, амоняк, три връзки с постоянен ток за извеждане на енергия от офшорни вятърни паркове от Северно море до брега.
Страните са готови да строят на етапи, за да бъдат напълно неутрални най-късно до 2050 година. За да постигнат климатичните си цели, индустриите се нуждаят от драстично намаление на въглеродните емисии и повече проекти за депониране на CO2.
Този проект е изключително важен, защото четирите планирани тръби ще осигуряват достъп до чист водород и капацитет за улавяне и съхранение. Ще има по-малко логистика, тъй като пропиленът и пропан-бутанът ще се транспортират директно под земята, обясняват още за предимствата от енергийния концерн „Шел“.
„Коридорът е решението за местните промишлени клъстери да приведат процесите си в съответствие с Парижкото споразумение в областта на климата и европейската програма Fit for 55. Навременната доставка на водород, съчетана с възможностите за съхранение на въглероден диоксид помага на индустрията да намали драстично своите емисии. Свързването на национални и международни индустриални клъстери през Ротердам е най-ефективният маршрут. Коридорът е от полза и за националната икономика. Ето защо съм много доволен да видя, че повече партньори се присъединяват към това стратегически важно публично-частно партньорство, казва Мариан ван Лун, главен изпълнителен директор на Shell Холандия.