Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Френската железопътна компания SNCF ще слага соларни панели в междурелсието

Мрежата

Френската железопътна компания SNCF ще слага соларни панели в междурелсието

Френската железопътна компания SNCF ще слага соларни панели в междурелсието - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

От блога на Апостол Апостолов:

„Френската железопътна компания SNCF започва ударно изграждане на фотоволтаични панели по неизползваеми коловози. По този начин се надява следващите години да задоволи част от енергийните нужди по своята инфраструктура.

Проектът по разширяване на портфолиото стартира през 2023 година със създаването на дъщерно дружество- SNCF Renewables, което по шведски модел смята да оползотвори наличното пространство по междурелсието. 

Според кадастъра на Франция, жп компанията е вторият по големина собственик на терени след държавата. Голяма част от тях са пустеещи и може на 1000 хектара да се поставят панели, с които да се задоволят между 15 и 20% от нужната електроенергия.

В дългосрочен план компанията очаква всички свободни коловози да са с панели до 2025 година. Мениджмънтът дори вярва, че може да се стигне и до продажба на електроенергия, която да носи допълнителни приходи.

От френската компания не крият, че са вдъхновени от опита на швейцарския стартъп Sun-Ways, който се прочу по света с иновативната технология да инсталира слънчеви панели в междурелсието и да се осигурява 1 тераватчас (TWh) слънчева енергия годишно.

Началото на пилотния проект беше насрочено за пролетта на 2023 г., след като Федералното транспортно бюро даде положително становище. Монтажът отнема само няколко часа с помощта на специален влак. При необходимост от демонтиране на панел - също не коства големи усилия на техниците, уточняват от компанията.

Защо е необходимо да се демонтира панел? Регулярно теренът между релсите се почиства и поддържа от служителите на инфраструктурната компания. За да не се надраска или счупи, превантивно панелът се отстранява. И в това се крие патентованата иновация - да бъде лесно сменяема, разказва съоснователят Батист Данихерт пред новинарския сайт Swissinfo, цитиран от белгийския сайт businessam.be.

Генерираната енергия може да се използва за обществената електрическа мрежа или за въздушните линии на влаковете. Амбициите на компанията се простират и в други държави на Стария континент. Сред тях е Германия, която разполага с 38 300 км железопътни линии, а вече и в съседна Франция.

Технологията обаче има и своите критици. Притеснения изказва също Международният железопътен съюз. Според организацията слънчевите панели биха увеличили риска от пожари по покритите с трева линии. Друг аргумент срещу иновацията е, че влаковете може да станат по-шумни заради наличието на панели. А също така и че машинистите може да бъдат заслепени от отражението на светлината.

Подобна технология преди швейцарците е разработвана от италианската компания Greenrail и английската Bankset Energy, но големият недостатък при тях е, че панелите трудно се демонтират при поддръжка на терена.“

Анкети