Парите
В сделка за милиарди: Airbus и Boeing разделят и придобиват Spirit AeroSystems
Airbus ще придобие някои дейности, които са от съществено значение за няколко от неговите програми за самолети, от американския производител на оборудване Spirit AeroSystems, предаде АФП.
Spirit ще бъде реинтегриран от Boeing.
„Airbus сключи обвързващо споразумение със Spirit AeroSystems за потенциално придобиване на основни дейности, свързани с Airbus“, заяви европейският самолетостроител, който ще бъде „компенсиран за 559 млн. долара, при номинална стойност от 1,00 долара, подлежаща на корекции, включително окончателния обхват на сделката“.
Boeing е най-големият клиент на Spirit, като през 2022 г. 60% от приходите му бяха от американския производител на самолети. Но производителят на оборудване е и стратегически доставчик на своя конкурент Airbus.
Boeing потвърди, че купува дейностите на Spirit - без тези, продадени на Airbus - за 4,7 млрд. долара. Общата стойност на сделката, включително дълга, е 8,3 млрд. долара.
Предвиденото от Airbus придобиване ще включва "основни дейности, свързани с Airbus", според европейската група. Те включват производството на фюзелажни секции за A350 в Кинстън (Северна Каролина) и Сен-Назер (Франция), крила и централен фюзелаж за A220 в Белфаст (Северна Ирландия) и Казабланка (Мароко), както и пилони за A220 в Уичита (Канзас).
„С това споразумение Airbus възнамерява да осигури стабилни доставки за своите програми за търговски самолети чрез по-устойчиво развитие, както в оперативен, така и във финансов план, на различните работни пакети на Airbus, за които Spirit AeroSystems отговаря в момента“.
През 2005 г. Boeing започва политика на аутсорсинг само на крайното сглобяване на своите самолети, като отделя завода си в Уичита (Канзас), специализиран в аероструктурите, и така създава Spirit Aerosystems. Оттогава компанията диверсифицира клиентската си база и се разраства чрез придобивания.
Spirit AeroSystems е в затруднено положение поради повтарящи се проблеми с качеството и производството, а след инцидента на 5 януари, когато носовият конус на фюзелажа на Boeing 737 MAX 9, експлоатиран от Alaska Airlines, се отчупи по време на полет, Spirit AeroSystems е подложена на щателна проверка.
Тези трудности накараха Boeing, който сам е обект на няколко разследвания на проблеми с несъответствията, да обяви в началото на март, че обмисля реинтеграция на Spirit, който до 2005 г. беше част от американския гигант. За Airbus беше немислимо основният му конкурент да се превърне в един от стратегическите му доставчици.
В края на април изпълнителният председател на Airbus Гийом Фори заяви, че следи ситуацията „отблизо“.
„Не искаме големи работни пакети да се доставят от нашия основен и единствен конкурент“, каза той.