Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Евровизия - икономическото предизвикателство за Великобритания (СНИМКИ)

Парите

Евровизия - икономическото предизвикателство за Великобритания (СНИМКИ)

Обединеното кралство беше домакин на 67-ия песенен конкурс Евровизия, чийто финал беше на 13 май

Евровизия - икономическото предизвикателство за Великобритания (СНИМКИ) - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Обединеното кралство беше домакин на 67-ия песенен конкурс Евровизия от името на последния победител Украйна. Тъй като Киев няма възможност да организира конкурса заради руското нашествие в страната, Великобритания, която се класира на второ място в конкурса миналата година пое организацията на събитието за 2023 г.

БГНЕС© БГНЕС БГНЕС

По предварителни данни организацията около конкурса е струвала повече от 32 млн. долара. Това идва в момент на икономически затруднения в Обединеното кралство, но властите и бизнесът в града домакин Ливърпул се надяват, че събитието ще даде тласък на местния бизнес.

БГНЕС© БГНЕС БГНЕС

Междувременно нарастващите разходи за участие в конкурса накараха някои държави да се откажат от участието си.

Колко струва Евровизия?

През десетилетията, състезанието се разрасна значително, включвайки дори неевропейски страни като Австралия. И все конкурсът си остава копродукция между обществените радио- и телевизионни оператори на Европейски съюз за радио и телевизия (EBU), като всички участващи държави – обикновено около 40 – плащат такса за участие.

Най-големите икономики в Европа - Германия, Великобритания, Франция, Италия и Испания, известни още като Голямата петорка - плащат най-висока такса за участието си въз основа на „принципа на солидарност“ на Европейски съюз за радио и телевизия (European Broadcasting Union - EBU), който гласи, че най-големите икономики „носят най-голяма тежест“. Тези държави автоматично се класират за финала.

Останалите държави внасят различни суми в общия фонд, който през последните години възлиза на около 7 милиона долара.

Поради инфлационния натиск, който се усеща осезаемо в Европа и през 2023 г., тези такси бяха твърде големи за някои страни, сред които България, Черна гора и Северна Македония, които се оттеглиха от тазгодишното събитие по финансови причини.

Каква е цената на състезанието - и струва ли си?

Проведен за първи път в Лугано, Швейцария, през 1956 г., конкурсът за песен на Евровизия е замислен от Европейския съюз за радио и телевизия, като начин да се отпразнува културата и единството на новоочертаната следвоенна Европа.

Въпреки че Европейски съюз за радио и телевизия (EBU) категорично определя Евровизия като аполитична, пресечната точка на конкурса с европейските икономически и политически отношения все пак се усеща.

„Всяка година на сцената на Евровизия виждаме политически и социални послания, проектирани чрез песните и чрез самите изпълненията на артистите“, каза Дийн Вулетич, историк във Виенския университет и автор на труда „Следвоенна Европа и европейски песенен конкурс”

„Ето защо хората обичат да гледат Евровизия, защото тя винаги е отражение на политическия дух на времето в Европа“, добавя пред CNBC той.

Разбира се сновните разходи за провеждането на състезанието се поемат от страната-домакин, като обикновено това е победителят от предходната година.

През 2013 г. шведският град Малмьо беше домакин на събитието, което струваше около 20 милиона долара. Това обаче е значително по-малък разход сравнено с 42-те милиона долара, похарчени от Москва през 2009 г. или почти 30-те милиона долара, платени от Дюселдорф през 2011 г. А през 2014 г. Копенхаген похарчи над 54 милиона долара.

Но короната за най-скъпата Евровизия досега се държи от столицата на Азербайджан Баку, която през 2012 г. похарчи колосалните между 64 и 76 милиона долара само за събитието, без да броим инвестицията от 100 милиона долара за нов стадион, на който да бъде реализиран зрелищното събитие.

Икономическото предизвикателство за Обединеното кралство

„Туризмът в Ливърпул се равнява на 47% от нашата икономика. Събитието е важно за нас“, коментира Клеър Макколган, директор Култура в Градския съвет на Ливърпул

По предварителни данни Обединеното кралство е похарчило над 30 милиона долара за провеждането на конкурса. В града домакин Ливърпул бяха организирани множество допълнителни събития, които имаха за цел да популяризират украинската култура и същевременно да покажат най-доброто от британската музика и творчество.

БГНЕС© БГНЕС БГНЕС

Като телевизионен оператор BBC е платил по-голямата част от разходите –  почти 21 милиона долара. Правителството на Великобритания пое ангажимент да отдели още 12 милиона долара. Освен това местните власти в Ливърпул са похарчили още 5 милиона долара за различни градски събития извън официалния спектакъл.

БГНЕС© БГНЕС БГНЕС
БГНЕС© БГНЕС БГНЕС
БГНЕС© БГНЕС БГНЕС

Този бюджет се допълва от продажба на билети, спонсорски договори и приходи от онлайн платформи.

„Културата е наистина важна за нашата страна. Важен е и начинът, по който представяме нашата идентичност в международен план“, допълва Клеър Макколган.

Безспорен е фактът, че организацията на Евровизия за Великобритания идва в момент, в който икономиката на страната се бори да се справи с растяща инфлация и нисък икономически растеж. През 2022 г. Обединеното кралство беше единствената голяма икономика, която не успя да се върне към темповете на растеж отпреди пандемията, като вместо това дори регистрира свиване. Очакванията са, че през настоящата година растежът на страната ще се свие с още 0,3%.

Освен това събитието е предизвикателство и за BBC, която е в момент на сериозни съкращения в опит да запуши дупка от £1,4 милиарда.

„Не сме имали възможността да организираме Евровизия досега, но дойде и нашето време. За нас беше наистина голяма чест да го направим от името на Украйна и се надяваме, че това е страхотна възможност да покажем на какво сме способни в BBC“, каза Мартин Грийн, управляващ директор в BBC.

„Вероятно ще изготвим подробна информация относно бюджета, когато приключи всичко“, добави той.

Какво може да спечели Великобритания?

Според анализатори от една страна, състезанието може да бъде добра реклама, както за града домакин, така и за страната. През 2019 г. събитието в Тел Авив достигна до над 180 милиона телевизионни зрители в над 40 пазара, като милиони го проследиха онлайн.

„Това е нещо, което държавите поставят в автобиографиите си, когато например се стремят да бъдат домакини на събития като Олимпийските игри или Световната купа“, казва историкът Дийн Вулетич.

„Само помислете за Русия: тя беше домакин на Евровизия през 2009 г. и след това беше домакин на зимните олимпийски игри в Сочи и Световното първенство по футбол“, допълва той.

Събитието безспорно може да допринесе, както за туризма в страната домакин, така и да стимулира местната икономика.

Домакинът за 2022 г. Торино, Италия, похарчи около 11 милиона долара около организацията на събитието, но след това тези инвестицията се е върнала седемкратно увеличена от туризъм.