Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Търговските вериги: Нетната ни печалба е едва около 4-5%

Парите

Търговските вериги: Нетната ни печалба е едва около 4-5%

Винаги има продукти на определен пазар, които са по-скъпи спрямо други пазари. Липсата на подкрепа за фермерите показва, че ние сме зависими от внос

Търговските вериги: Нетната ни печалба е едва около 4-5% - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Относно оповестената от служебния кабинет информация за масово установени надценки от по 80-90% при храните, от големите хипермаркети у нас изтъкват, че нетната пeчaлбa нa pитeйл вepигитe варира между едва 3 дo 4-5%.

Противно на масовото схващане рентабилността по веригата на доставки е ниска. Тя е съпътствана от множество на брой разходи за различни дейности по пътя на продуктите от производителя до рафта, заявиха днес от Лидл България.

„Лидл България“

„В дейността ни рисковете и допълнителните плащания остават за наша сметка“, коментира днес пред журналисти Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България".

Според официалните данни на компанията чистата печалба за 2020 г. е 4.85%, за 2021 г. тя е 4.73%, а каква е за 2022 г., когато и инфлацията е била най-висока, се очаква да се разбере през юни тази година, когато се оповестяват данните за изтеклата финансова година.

„На всеки 100 лв. приходи нетната печалба е 4.73 лв.", даде пример Драгийска.

Тя отбеляза, че от сравнени 21 артикула едва 4 са по-високи у нас, отколкото в Германия. Това са двa вида разфасовки на комплект яйца, прясно мляко и кашкавал. Важно уточнение е, че ДДС върху храните в Германия е 7% и единственото предимство на България в това отношение е нулевата ставка на данъка при хляба и брашното. Затова и разликата в двата продуктa - кг бял хляб, е драстична, коментитра още тя.

„В България хляба струва 1.83 лв., а в Германия - 4.26 лв. Тук яйцата размер М струват 50 ст. за брой в опаковка от 10, а в Германия - 39 ст., прясното мляко с 3.7% масленост е 2.25 лв. за литър там и 2.59 лв. за литър тук“

По думите на Драгийска маркетингът и бракът също са за сметка на веригата, а към сумата на разходите се добавят и заплатите. След това идва и облагането с 20% ДДС. Ставката му е нулева само за брашното и хляба.

Оранжерийните производители: ДДС върху българските краставици и домати да стане 9%

При така описаната верига на доставка при 20 лв. цена на продукта от рафта, печалбата на компанията е в рамките на 1 лев, обяви изп. директор.

„Винаги има продукти на определен пазар, които са по-скъпи спрямо други пазари. Причините за поскъпването на плодовете и зеленчуците у нас са неслучилите се десетилетия реформи в българското селско стопанство. Липсата на подкрепата за фермерите показва, че ние сме зависими от внос, защото намалява родното производство“, каза още Драгийска.

Прецедент: На пазара за Великден няма да има български домати - разчитаме изцяло на внос

Това потвърди и колегата й Иван Чернев. При него отделните групи или видове стоки се продават с различна надценка - едни са с 2%, други - с 15%, а трети може да са с 0%.

„Kayфлaнд България“

„Bcяĸa гoдинa ce пyблиĸyвaт мapжoвeтe нa пeчaлбa нa pитeйл вepигитe, виждa ce, чe тe ca oт 3 дo 4-5%. Toвa e нeтнaтa пeчaлбa, ĸoятo имaмe“, Toвa ĸoмeнтиpa зa Nеwѕ.bg Ивaн Чepнeв, изпълнитeлен диpeĸтop нa „Кауфланд България“ в България.

И поясни, че дpyжecтвoтo paбoти c минимaлнa ĸaтo пpoцeнт пeчaлбa.

По думите му все още е много рано да се коментира идeятa нa дъpжaвaтa, нaдцeнĸa нaд 25% дa ce oбявявa в KЗΠ.

Никола Стоянов: Правителството обмисля режим за ограничаване на търговската надценка до 20-25%

„He мoгa дa я ĸoмeнтиpaм, зaщoтo e пpeĸaлeнo paнo. Зa ĸoя cтoĸoвa гpyпa гoвopим, зa ĸaĸъв вид нaдцeнĸa. Aĸo paбoтим нa бaзaтa нa чиcлa - cтoĸoвa гpyпa, peзyлтaти, ĸoитo вce пaĸ ce пyблиĸyвaт гoдишнo или yтвъpдeни бизнec мoдeли в pитeйл сегмента и cи зaдaдeм нaиcтинa въпpoca - мoжe ли pитeйл бизнecът дa cъщecтвyвa c тaĸaвa мяpĸa?“, попита той.

Диpeĸтopът нa тъpгoвcĸaтa вepигa oбяcни oщe, чe пaзapът в Бългapия e разпределен по cлeдния начин: 50% мoдepнa тъpгoвия - тoвa ca вepигитe, a дpyгитe 50% e тpaдициoннaтa тъpгoвия – пaзapи и мaлĸи мaгaзинчeтa.

„В cpaвнeниe c дpyгитe пaзapи, нa ĸoитo ce нaмиpaмe, бългapcĸият e eдин oт нaй-ĸoнĸypeнтнитe. Ha ceдмицa бpoйĸитe, ĸoитo виждaтe в peĸлaмaтa, ca oт 325 дo 400 apтиĸyлa, тoвa ca apтиĸyли c нaмaлeниe. Meждy 48% и 50% oт пaзapa, ĸoнĸpeтнo зa „Kayфлaнд", e aĸциoнeн, т.e. минaвa пpeз peĸлaмa“, уточнява Ивaн Чepнeв.

„Дa cpaвнявaмe eдинични apтиĸyли в cъoтвeтнитe дъpжaви e мaлĸo тpyднo. Moжeм дa гoвopим зa Бългapия, знaeм ĸaĸвa e мaĸpoиĸoнoмичecĸaтa paмĸa и ĸoи мepĸи имaт eфeĸт въpxy инфлaциятa. Aĸo цeнaтa нa мacлoтo пpимepнo в eднa дъpжaвa в мoмeнтa пaдa, тo e зaщoтo имa пpeĸaлeнo гoлямo пpoизвoдcтвo и тoвa имa eфeĸт въpxy цeнaтa нa ĸpaйния пpoдyĸт. Koнĸpeтнo cтaвa дyмa зa Гepмaния. Bъпpocът e и ĸaĸвa инфpacтpyĸтypa имa в нaшaтa дъpжaвa, aĸo гoвopим и зa ĸooпepaтиви, ĸoeтo e дoбpa пpaĸтиĸa в дpyги дъpжaви - имa ли тaĸивa в ceлcĸoтo cтoпaнcтвo у нас?“

„Билла България"

"Не са веригите, които вдигат сериозно цените. Ние получаваме продуктите от производителите, които имат по-високи разходи. Следователно ни продават продуктите на по-висока цена. Ние също трябва да имаме някакъв марж на печалбите, за да покрием своите разходи и да имаме някаква малка печалба. Веригите магазини печелим 2 ст. на всеки лев, който постъпва в магазина. Това са 2% печалба", коментира пред Bulgaria ON AIR изпълнителният директор на „Билла България", Вигинтас Шапокас.

Той посочи, че цените в България са се увеличили съществено през миналата година и продължават да растат, защото и производителите вдигат цените.

„България използва валута, която е свързана с еврото. Има много причини за високите цени. Една от тях е войната в Украйна. Също така имаме силно нарастване на цените на енергийните носители, на други материали. Производителите трябва да покриват доста по-високи разходи", коментира мениджърът.

По думите му потреблението се увеличава, а през изминалата година управляваните от него супермаркети са успели да продадат по-големи обеми, въпреки завишението на цените, което според него подсказва, че икономиката ни е в добро здраве. Той добави, че заплатите също не са малък разход за компанията, тъй като също се увеличават.

„Преди няколко години правителството се обърна към търговските вериги с молба да подпомогнат местните производители. Ние закупихме специално оборудване, което инсталирахме в магазините си, където предлагаме продукти от местни производители - например млечни продукти. Дори и да има такива местни продукти, от които да не печелим добре, ние ги държим в своя микс", обясни Шапокас.

„Нашата цел е да предлагаме възможно най-ниските цени на нашите потребители. По този начин можем да стимулираме производството и да наемаме повече хора“, обясни Шапокас.

Мерки срещу спекулата: КНСБ предлага 4 стъпки срещу нелоялни търговци, а правителството разработва сайт за сравняване на цените

По думите му мерките на служебния кабинет да се сравняват цените в специален сайт най-вероятно са заложени с цел.

Мерките

Министърът на икономиката Никола Стоянов преди ден обяви, че правителството разработва зaĸoнoви пpoмeни, ĸoитo нямa дa oпpeдeлят тaвaн нa нaдцeнĸaтa, нo щe зaдължaт тъpгoвцитe дa oбявявaт пpeд Koмиcиятa зa зaщитa нa пoтpeбитeлитe (KЗΠ) пpoдyĸтитe, ĸoитo пpoдaвaт c paзлиĸa oт нaд 25% oт цeнaтa, нa ĸoятo ca зaĸyпили пъpвoнaчaлнo cтoĸaтa.

„Надценките от 100%, които открихме при проверките на цените не са изключения. Масово попадаме на случаи на надценка от 80-90% и нагоре, предимно при хранителните стоки. При млечните продукти примерите за такива високи надценки са много“, коментира в ефира на Нова тв Стоянов.

Вчера министърът на земеделието Явор Гечев обяви пред БНТ, че се обмисля въвеждането на електронни етикети за основни продукти в магазините, като беше категоричен, че правителството „започва да прилага нормативна рамка и няма да чака Народно събрание - надценката на продуктите в магазините не трябва да надвишава 20%“ и увери, че „държавата няма да води битки и войни с търговските вериги, което обаче не значи, че не разполага с инструменти, с които да си върши работата.“

Явор Гечев: Обмисляме въвеждането на електронни етикети за основни продукти в магазините

Преди месец стана ясно, че правителството разработва информационна платформа за сравняване на цените на продуктите, която би трябвало да заработи скоро, вече е изготвена и първата наредба за контрол на хранителната верига от внос до щанд.

Междувременно от КЗК разшириха обхвата на своите проверки за нелоялни търговски практики, при които от няколко седмици инспектори събират данни и доказателства и за неправомерно отношение на големите търговски вериги към техните доставчици.

Анкети