Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. В Гърция влизат в сила мерки за понижение на цените на основни стоки

Парите

В Гърция влизат в сила мерки за понижение на цените на основни стоки

В Гърция влизат в сила мерки за понижение на цените на основни стоки - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

От 1 март започва прилагането на четирите нови правителствени мерки за справяне с поскъпването на продуктите в супермаркетите  в Гърция, но и в цялата  верига на доставките.

Според оценките и данните на Министерството на развитието потребителите ще видят намаления на цените при повече от 3000 продукта, които достигат до  18,1%, информира  Bulgaria ON AIR.

Гърция е рекордьор по скок на цените на храните

Специално за  бебешкото мляко, тъй като се продава без промоции, намаленията (около 15%) ще бъдат прехвърлени директно към цената на рафта, докато прилагането на нетно ценообразуване също ще доведе до постепенно намаляване на цените при прясното мляко.

Намаляване на отстъпките на доставчиците за супермаркетите и прехвърляне на ползата към потребителя чрез намаляване на каталожните цени

Решението на правителството да продължи с реформата, задължаваща доставчиците да намалят офертите си към компаниите за търговия на дребно с 30%, със задължението да намалят своите каталожни цени със същата сума, доведе до намаления на повече от 3000 продукта (1500 достигнаха до началния час на Министерския съвет).

Реформата доведе до значително намаление на средните цени на едро в седемте продуктови категории. По-конкретно средното намаление на цените при бебешките и детските пелени е 18,1%.

Бебешки и детски пелени -18.1%

Шампоани, душ гелове и балсами -17.0%

Препарати за съдове -16.0%

Всички видове почистващи препарати -15,8%

Перилни препарати -15,6%

Пасти за зъби -15,1%

Сапуни -12,7%

При интервенцията за бебешко мляко беше определен таван на брутния марж на печалбата на компаниите, които внасят, произвеждат и разпространяват бебешко мляко в Гърция. Това е равно на оперативните разходи на бизнеса в съответната продуктова категория плюс 7% от нетните продажби.

Тази конкретна реформа води до намаления на първоначалните цени за доставка от приблизително 15% средно за повечето бебешки млечни продукти на 1-ва (0-6 месеца) и 2-ра (6-12 месеца) детска възраст. Тъй като бебешкото мляко се продава без промоции, тези намаления (около 15%) ще бъдат директно прехвърлени към цената на рафта.

Мярката, която забранява на доставчиците на супермаркети, които повишават цените на продуктите си, да провеждат промоционални акции за три месеца на тези продукти, засяга почти всички продукти, продавани в супермаркетите. Пресни продукти (плодове, зеленчуци, месо, риба) и определени потребителски стоки за дълготрайна употреба (напр. облекло) са изключени.

Последната мярка на правителството задължава доставчиците на пресни продукти (плодове, зеленчуци, меса) да продават продуктите си в търговията на дребно на „чисти“ цени (net - pricing). Разрешени са надбавки за връщане на продукти и възстановявания на суми само при 3% от продажната цена преди отстъпки, кредити и други предимства.

Тази мярка допринася за по-голяма прозрачност при ценообразуването на пресните продукти. Смята се, че прилагането на нетно ценообразуване постепенно ще намали цените на тези продукти на рафта.

Анкети