Анализи
Прогноза: Още тази година китайската BYD може да дойде на българския пазар

В България основният акцент все още е върху вноса на конвенционални и хибридни китайски автомобили, но тази година ще бъде много интересна. Все още най-големите водещи китайски марки не са стъпили активно у нас. Смятам, че това ще се случи през втората половина на тази или началото на следващата година и активно се върви към този процес. Сред компаниите вероятно ще бъде и BYD. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Любомир Станиславов, изп. директор на „Аутомотив Клъстер България“ в предаването „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков.
Според госта китайските компании вероятно ще изберат хибриден модел на представителство – вместо да навлизат директно, ще работят с местни партньори. Въпреки че България има най-малкия пазар на автомобили в Европа в последните години се наблюдава значителен ръст и страната ни е била сред водещите държави по ръст на продажбите и увеличение на продажбите на електромобили при това без сериозна държавна подкрепа.
Освен това България като страна производител на електроника за автомобили може да се възползва от настъпилата криза в прехода от електрификацията. Щом една компания реши оптимизира разходите и логистиката си българските производители и развойни центрове превъзхождат конкуренцията не толкова заради по-ниски разходи за труд, колкото заради ефективността си. Станиславов заяви, че производствените мощности в България са модерни, изградени през последното десетилетие, и нямат наследени проблеми като в други държави.
„Във всяка криза има възможност и за момента по-скоро нашите компании добре се ориентират в обстановката... В резултат, въпреки кризата, много от нашите компании увеличават поръчките си.“
Зад Океана президентът Доналд Тръмп наложи 25% мита върху всички автомобили, внасяни в САЩ. Това може да смята за удар по европейските производители като Volkswagen, Mercedes и BMW имат заводи в САЩ и произвеждат там.
Основният въпрос е как ще се прилагат митата. Един от възможните сценарии е, че компании с производствени мощности в САЩ ще бъдат освободени от митата – макар и това да изглежда по-малко вероятно. Другият вариант е да се използва схемата SKD, при която автомобилите се изнасят като полуразглобени комплекти и финалното им сглобяване се извършва в САЩ.
Това ще доведе до покачване на цените на автомобилите в САЩ, които и без това са скочили значително през последните години.
Любомир Станиславов смята, че митата ще имат по-скоро имиджов ефект върху индустрията, защото стойността не идва от производството, а от интелектуалната собственост, софтуера и иновациите.
„Ако е необходимо, те могат да преместят част от сглобяването в САЩ, за да избегнат митата. В това ще се стои частичния и политически и частично икономически успех на американското действията на администрацията – да накара повече автомобили да бъдат сглобявани в Щатите, което в съвременната индустрия и икономика това има по-скоро имиджов ефект, докато реалната печалба в индустрията идва не от сглобяването, а от иновациите, разработката на технологии и софтуер.“
А европейските производители ще успеят без особени проблеми да се справят с наложените ограничения.
„Прогнозирам, че ще успее по много интелигентен и добър начин да се справи с митата, така че да удовлетвори желанията на американските власти, и в същото време да не се нарушат техните продажби.“
Въпреки това ще има и губещи. Това ще е най-вече Мексико, откъдето влизат 50% от внесени в САЩ в автомобили. Събеседникът заяви, че голяма част от производството там ще се премести в Съединените щати.