Енергетика
Станков: Дейностите по първия лот от Вертикалния газов коридор ще приключат до второто тримесечие на 2026 г.

До второто тримесечие на 2026 г. се очаква да приключат строителството на първия лот Кулата-Кресна от Вертикалния газов коридор, а през септември се очаква да стартира изграждането на Рубча-Ветрино.
Това заяви министърът на енергетиката Жечо Станков по време на блиц контрол в парламентарната Комисия по енергетика.
Министър Станков припомни, че България първа е започнала да изгражда Вертикалния газов коридор и на официалната церемония са присъствали министъра на енергетиката на Гърция и министъра на външните работи на Унгария. Самият проект се ползва с подкрепата на няколко държани.
„Дейностите по първия лот напредват и очакваме да приключат до второто тримесечие на 2026 г. Близо 30 км от тръбите са вече заварени, 13 км са положени и зарити“, заяви енергийният министър и добави, че всичко се движи в срок.
На пристанище Бургас вече е пристигнал кораб с 2500 тръби, очаква се и втори кораб, който да пристигне през август. С него ще получим целия обем от тръби, необходими за Вертикалния газов коридор.
Министърът посочи, че през септември, ако всички строителни разрешения са факт, ще стартира и строителството на лот 3 от Рупча до Ветрино. Този участък е дълъг 61 км и е свързан с определени предизвикателства. Той минава под три реки, пресича АМ „Хемус“, около 15 км вървят успоредно на Айтоския проход, изключително планинска и пресечена местност.
„При спазването на графика, което ние ще настояваме и ще бъде постигнато, до края на 2026 г. и тази част от газопровода ще бъде готова. Цялото изпълнение на проекта ще даде шанс на българо-румънската граница да повишим капацитета от 2.3 млрд. кубични метра на 3.6 млрд. кубични метра, което е с 50% повишение. На изходна точка от 5 млрд. кубични метра на границата България-Румъния ще бъде повишено с 100% на 10 млрд. кубични метра“, подчерта министър Станков.
Той е категоричен, че Вертикалният газов коридор ще даде сигурност на доставките. Това ще бъде едно ново съществуващо трасе с повишен капацитет, а чрез по-големия капацитет очакваме и повече приходи, респективно по-големи дивиденти, които да се плащат на държавния бюджет, обясни министър Станков.