Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Търговските мита на САЩ във фокуса на разговорите и на филмовия фестивал в Кан

Анализи

Търговските мита на САЩ във фокуса на разговорите и на филмовия фестивал в Кан

Търговските мита на САЩ във фокуса на разговорите и на филмовия фестивал в Кан - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Заплахата на Доналд Тръмп да наложи мита върху чуждестранните филми рискува да засили напрежението между европейската и американската филмова индустрия и да доминира разговорите на филмовия фестивал в Кан тази седмица, предаде АФП.

Президентът на САЩ добави търговска война към списъка с проблеми на сектора, който вече включваше конкуренцията от стрийминг платформите.

Тръмп обяви 100% мито върху всички филми произведени извън САЩ

И без друго нелеката търговска перспектива за собствениците на киносалони и филмовите продуценти се влоши значително, когато Тръмп заяви, че иска 100% мита върху филмите, „продуцирани в чужбина“.

Дори ако повечето наблюдатели смятат, че предложението е неосъществимо, то рискува да дестабилизира една силно глобализирана и зависима от свободната търговия индустрия.

„Това ще бъде една от големите теми в Кан“, каза Ерик Марти от американската агенция за медийни измервания Comscore.

Той добави, че изявленията на друг американски лидер – съизпълнителният директор на Netflix Тед Сарандос – също са привлекли вниманието.

Сарандос заяви наскоро, че ходенето на кино е „остаряла идея за повечето хора“, посочвайки факта, че броят на зрителите по света не се е възстановил след пандемията от COVID-19.

На фестивала в Кан, който започва днес (13.05), режисьори, актьори и дистрибутори ще се опитат да разберат намеренията на Тръмп и на неговите холивудски съветници, актьорите Джон Войт, Мел Гибсън и Силвестър Сталоун.

„Ние сме малко объркани“, призна Марти. „Не знаем как ще се получи на практика.“

Изнудване?

Митническите мерки на Тръмп са част от нарастващото напрежение между Европа и САЩ в областта на филмовата и телевизионната индустрия, откакто бившият риалити звезда се върна в Белия дом през януари.

Като част от ултранационалистичната си програма „Да направим Америка велика отново“, републиканската администрация на Тръмп е насочила вниманието си и към европейските регламенти, които защитават и насърчават европейското кино.

Регламентите са в различни форми, но обикновено включват мерки като облагане с данък на билетите за кино, за да се финансират независими режисьори, квоти за европейски или неанглоезични продукции или задължаване на големите студия да финансират местни продукции.

Във Франция американските стрийминг платформи Netflix, Amazon и Disney трябва да инвестират във френски филми или сериали, за да могат да оперират в страната.

Netflix ще похарчи 1 млрд. долара за създаване на филми и сериали в Мексико

В меморандум от 21 февруари Тръмп насочи вниманието си към това, което нарече „изнудване от чужбина“, като специално спомена закони, които „изискват американските стрийминг услуги да финансират местни продукции“.

Американски групи от филмовата индустрия, като „Motion Picture Association“ и „Directors Guild of America“ (DGA), също лобираха пред администрацията на Тръмп, за да протестират срещу европейските регламенти.

Група водещи фигури от френското кино, сред които режисьорът на „Емилия Перес“ и носител на награда от Кан Жак Одиар, отвърнаха с отворено писмо до DGA миналия месец.

„В момент, когато разликата между САЩ и останалия свят се увеличава, считаме, че е по-важно от всякога европейските и американските режисьори да останат обединени“, написаха те.

Френският министър на културата Рашида Дати обеща миналата седмица да защити френските филми „на всяка цена“, като отбеляза, че „от другата страна на Атлантическия океан мощни играчи в тази индустрия са враждебно настроени към френското културно изключение“.

Критици

Кан винаги е подкрепял независимите арт филми, но запазва и част от програмата си за холивудски блокбъстъри, произведени от големи американски студия, за да привлече публиката.

Тази година Том Круз ще се завърне за световната премиера на най-новата и последна част от поредицата „Мисията невъзможна“, три години след като заблестя на Ривиерата, докато промотираше „Топ Гън: Маверик“.

Макар да се очаква той да се дистанцира от политиката и споровете, на събитието ще присъстват много критици на Тръмп.

Звездата от „Шофьор на такси“ Робърт Де Ниро, който ще получи почетна „Златна палма“, е един от най-откритите критици на Тръмп и често се затруднява да намери достатъчно силни думи, за да го осъди.

Съгражданинът му от Ню Йорк Спайк Ли, който ще представи филма си „Highest 2 Lowest“ с Дензъл Уошингтън, се разгневи срещу Тръмп в Кан през 2018 г., след като той отказа да осъди насилствените протести на крайната десница в Шарлътсвил, Вирджиния.

Миналата година организаторите на фестивала избраха за участие в конкурса и „The Apprentice“ – един крайно неласкателен портрет на Тръмп и началото на кариерата му в недвижимите имоти, с участието на звездата от „Succession“ Джереми Стронг.

Адвокатите на Тръмп нарекоха филма „боклук“ и „чиста злонамерена клевета“, когато той излезе на екран в навечерието на президентските избори през ноември миналата година.

Стронг ще се завърне в Кан тази година като член на журито.

Анкети