Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Технологии
  3. Доклад: ЕС трябва да смекчи неравенствата породени от ИИ за творците

Технологии

Доклад: ЕС трябва да смекчи неравенствата породени от ИИ за творците

Доклад: ЕС трябва да смекчи неравенствата породени от ИИ за творците - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Европейският съюз трябва да направи повече, за да смекчи „силно неравностойната“ ситуация в областта на заетостта“ и предизвикателствата, породени от изкуствения интелект и цифровизацията, пред които са изправени артистите и другите професионалисти в творческия сектор, поискаха евродепутати.

Миналата седмица комисиите по културата (CULT) и по заетостта (EMPL) на Европейския парламент представиха съвместен доклад, в който се призовава за въвеждането на нова рамка, която да гарантира справедливо заплащане, да улесни трансграничната мобилност и да премахне структурните дисбаланси и злоупотреби, засягащи творческите работници в ЕС, съобщи Евронюз.

„Често възхваляваме Европа като културен център“, заяви по време на представянето на проектодоклада Доменек Руис Девеса, член на ЕП и съдокладчик по него. „И наистина е така. Но е лицемерно да го правим на фона на несигурността и бедността на професионалистите в областта на културата и творчеството.“

В инициативата се обръща внимание на конкретните реалности, с които се сблъскват работещите в културния сектор. Например броят на самостоятелно заетите лица в сектора е два пъти по-голям от този на населението, като цяло, а сексуалният тормоз е три пъти по-често срещан, според данни на Eurofund, Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд.

През 2021 г. в културния сектор в целия ЕС са били заети 7,4 млн. души.

Статут на артиста

Пандемията показа, че ситуацията е станала "просто неустойчива", твърдят Руис Девеса и други членове на ЕП, и ясно показа колко уязвими са творческите работници. С този доклад те призовават Европейската комисия да насърчи и подкрепи държавите-членки да въведат така наречения „статут на артиста“, който да гарантира по-добра социална защита.

Понастоящем Европа „не отговаря на нуждите на своите творци“, заяви пред Евронюз Мария Уолш, евродепутат и член на двете комисии - по култура и по заетост. „И в крайна сметка след 10 години ще се погледнем един друг и ще се чудим какво се случи с нашата индустрия“, каза тя.

„Ако се замислите, заетостта в областта на изкуствата е много нередовна“, каза Лаура Боксберг, която като директор на Финландския културен институт за Бенелюкс работи в тясно сътрудничество с творци. „Правиш изложба и след това може да има по-слаб период. Често, например във Финландия, това се случва през пукнатините на системата за социално осигуряване. Така че, ако в този доклад има препоръки за подобрение, аз ги приветствам.“

Както Испания, така и Белгия - двете държави, които следва да поемат ротационното председателство на Съвета на ЕС и частично да диктуват формирането на политиката през това време, са включили приемането на „статут на артиста“ в своите планове за възстановяване от пандемията. Испания ще председателства министерски дебат, посветен на тази тема през есента.

Съдържание, генерирано от ИИ

В няколко други държави се създават инициативи за осигуряване на справедливо възнаграждение за творците, като например Кодекса за справедливи практики на Нидерландия, Австрийския процес на справедливост и Ирландския основен доход за изкуствата.

Други въпроси, разгледани в доклада, са необходимостта дипломите и сертификатите, издадени от една държава-членка, да бъдат признати от всички, както и множеството проблеми, породени от цифровизацията. В доклада на ЕП се казва, че Комисията трябва да направи оценка на „предизвикателствата, породени от съдържанието, генерирано от изкуствен интелект“, що се отнася до културния сектор.

Чрез този доклад парламентът иска от Комисията официално решение, а не директива - и двете са задължителни за държавите членки, но втората би имала по-голяма сила. В този смисъл критиците твърдят, че този ход може да не е достатъчно амбициозен, за да се приложат наистина тези практики в цяла Европа.

И така, ще се промени ли нещо наистина?

На този въпрос Ларс Еберт, генерален секретар на Culture Action Europe, асоциацията на културните организации, отговори, че движението набира скорост.

„Е, говорите с оптимист“, каза той и добави, че макар интересът към благосъстоянието на артистите да е бил по-висок, докато са действали локализациите за коронавируси, и оттогава донякъде да е спаднал, „темата за правата на артистите в момента има голяма скорост“.

Анкети